Site icon Kalisz24.info.pl

CWRKDiZ. Cztery tysiące młodych Wielkopolan dostanie większą szansę na wybór właściwej szkoły

Cztery tysiące młodych Wielkopolan dostanie większą szansę na wybór właściwej szkoły. Centra Wsparcia Rzemiosła, Kształcenia Dualnego i Zawodowego w Kaliszu oraz w Poznaniu właśnie realizują pilotażowy projekt badania skłonności zawodowych innowacyjnym narzędziem on-line.

W środę, 23 stycznia odbyła się konferencja prasowa zorganizowana przez Centrum Wsparcia Rzemiosła, Kształcenia Dualnego i Zawodowego w Kaliszu oraz w Poznaniu, której tematem przewodnim była realizacja pilotażowego projektu „Badanie predyspozycji zawodowych uczniów szkół podstawowych testem obrazkowym Achtnicha”. Projekt rozpoczął się już w październiku 2018 roku i jego najważniejsza część, czyli rekrutacja szkół i uczniów, a także przygotowanie merytoryczne nauczycieli – opiekunów po stronie szkół zostały zakończone w grudniu 2018 r. Całość jest w pełni finansowana z środków Samorządu Województwa Wielkopolskiego, a wartość projektu to blisko 70.000 zł.

Podczas konferencji Marzena Wodzińska – Członek Zarządu Województwa Wielkopolskiego podkreśliła jak ważnym elementem w drodze edukacyjnej młodzieży jest właściwy wybór kierunku kształcenia, który jest zgodny z naturalnymi predyspozycjami dziecka.

Każdy z nas stał kiedyś przed tym trudnym wyborem. Wiemy doskonale, że uczeń klasy ósmej szkoły podstawowej, czy trzeciej gimnazjum sam dobrze nie ma sprecyzowanych planów związanych z karierą zawodową, stąd często wybór szkoły ponadpodstawowej jest podyktowany trendem wśród kolegów i koleżanek lub sugestią rodziców – mówiła w swoim wystąpieniu Pani Marszałek. – Projekt, którego realizacji podjęły się dwa Centra Wsparcia Rzemiosła, Kształcenia Dualnego i Zawodowego z Kalisza i Poznania, ma na celu przede wszystkim pomóc tym młodym ludziom, a także ich rodzicom w dokonaniu dobrego wyboru. Badanie będzie dawało każdemu uczestnikowi informację zwrotną na temat jego preferencji co do środowiska pracy, a także otoczenia, w jakim najkorzystniej odnajdzie się na rynku pracy.

Badanie obejmuje łącznie w subregionie kaliskim i poznańskim grupę 4 tyś. uczniów klas 8 szkół podstawowych oraz 3 klas gimnazjum. Badanie oparte jest o szwajcarską metodę obrazkowego testu zawodów opracowaną przez psychologa Martina Achtnicha. Polskiej adaptacji tego narzędzia dokonał dr Henryk Jarosiewicz z Zakładu Psychologii Zarządzania Uniwersytetu Wrocławskiego, z którym obie jednostki ściśle współpracują przy realizacji tego projektu. Aktualnie uczniowie mają czas na wykonanie testu drogą on-line, po czym każdy z nich otrzyma indywidualną diagnozę. Dokument wskazuje predyspozycje do wykonywania zawodu w określonym klimacie, w jakim dana osoba pragnie pracować oraz czynności zawodowe, które chce naturalnie wykonywać.

Już pod koniec lutego br. zostanie sporządzona dokładna analiza empiryczna wyników i powstanie raport po diagnozie dający obraz całości grupy badanej z podziałem na powiaty, jak i grupy kompetencji. Raport ten również pokaże jak w przyszłości będzie kształtował się rynek pracowników – z jakim kompetencjami młodzi ludzie wchodzą dziś na rynek pracy. Dokument może również wspomóc szkoły w kształtowaniu przyszłej oferty edukacyjnej.

Projekt ten jest pilotażowy. Chcemy po jego realizacji wyciągnąć wnioski, udoskonalić cały proces i wdrożyć jego realizację we wszystkich Centrach Wsparcia Rzemiosła, Kształcenia Dualnego i Zawodowego w Wielkopolsce” – zapewniała Marzena Wodzińska.

 

Exit mobile version