Site icon Kalisz24.info.pl

Kalisz. Monopol na cmentarzach parafialnych. Obce firmy dopuszczone są tylko… do bramy

Do bramy i od bramy cmentarza. Jeden pogrzeb – dwie faktury, zrywanie nekrologów i uprzykrzanie pracy. Sprawą monopolu na cmentarze parafialne i praktykami nieuczciwej konkurencji branży pogrzebowej w Kaliszu zajęło się biuro detektywistycznego Krzysztofa Rutkowskiego. Pismo w tej sprawie trafiło także do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.


Rynek usług pogrzebowych staje się coraz ciaśniejszy, a firmy zajmujące się pochówkami naszych bliskich prowadzą ostra konkurencję. Zakłady, które od lat obsługują jakiś konkretny cmentarz komunalny lub parafialny, czują się na nim monopolistami i za wszelką cenę starają się nie dopuścić innych firm. Trudniący się tym biznesem w walce o rynek nierzadko zwracają się do instytucji z mocy prawa zwalczających praktyki monopolistyczne.

Takimi zgłoszeniami zajmuje się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który nakłada kary na parafie a także samorządy, mające własne zakłady pogrzebowe, za monopolizowanie usług cmentarnych. Nie inaczej dzieje się w Kalisz. W czwartek, 20 maja na mieście pojawili się pracownicy Biura Detektywistycznego Krzysztofa Rutkowskiego, którzy mają rozwiązać problem stosowania takich monopolistycznych praktyk i sprawdzić, czy ktoś nie zrobił sobie z pochówków dodatkowego źródełka dochodów.

Wygląda to mniej więcej w ten sposób, że rodzina osoby zmarłej, która skorzystała z usług firmy „X”, niemającej wstępu np. na Cmentarz Miejski przy ul. Górnośląskiej, trumnę z ciałem bądź urnę przekazuje firmie „Y”, która „dogadała się z jej zarządcą”, pod bramą cmentarza. Rodziny w ten sposób zmuszone płacić dwóm podmiotom gospodarczym.


ZAWIADOMIENIE DO UOKiK

W związku z sytuacją na rynku usług cmentarnych pogrzebowych Kaliszu, uprzejmie proszę przeprowadzenie postępowania antymonopolowego, z uwagi na fakt, iż kategorycznie naruszane są przepisy prawa ustawa z dn. 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. Nr 50, poz. 331 ze zm.). W szczególności z art. 9 ust. 1 i ust. 2 o zakazie nadużywania pozycji dominującej oraz art. 24 ust. 1 i ust. 2 o praktykach naruszających zbiorowe interesy konsumentów.

Na cmentarzach parafialnych w Kaliszu, zarządcami cmentarzy są poszczególne firmy pogrzebowe, na których wykorzystując one pozycję dominującą ograniczają konkurencję dotyczącą usług cmentarnych i pogrzebowych, w porozumieniu z parafiami mając wyłączność na wykonywanie usług na cmentarzach, przez co dochodzi do ograniczania przedsiębiorcom w świadczenia usług związanych z pochówkiem i obsługą ceremonii pogrzebowych. Jednocześnie naruszając zbiorowe interesy konsumentów, poprzez stosowanie wysokich cen oferowanych usług ze względu na brak konkurencji.

Sytuacja ma miejsce na cmentarzach:

  1. Cmentarz Tyniecki przy ul. Łódzkiej 106 zarządzany przez Zakład Usług Pogrzebowych Cmentarz Tyniecki mieszczący się przy ul. Łódzkiej 106 w Kaliszu, firma pogrzebowa jak i cmentarz należą do parafii Narodowe Sanktuarium Św. Józefa w Kaliszu, plac Świętego Józefa 7
  2. Cmentarz Miejski przy ul. Górnośląskiej zarządzany przez firmę pogrzebową Hermes Jerzy Józefowicz mieszczącą się w Kaliszu przy ul. Podmiejskiej 24e, cmentarz należy do parafii Św. Mikołaja Biskupa w Kaliszu, ul. Kanonicka 5.
  3. Cmentarz Zagorzynek przy ul. Częstochowskiej 132 – zarządzany przez firmę pogrzebową Zagorzynek- Krzysztof Woźniak mieszczącą się przy ul. Polnej

Na ww. pismo skierowane do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów odpowiedział Jarosław Krüger, Dyrektor Delegatury w Poznaniu.

– W nawiązaniu do zawiadomienia z dnia 12 kwietnia 2021 roku (wpływ do Urzędu w dniu 14 kwietnia 2021 roku), dotyczącego możliwości nadużywania przez Parafię Rzymskokatolicką pw. Św. Gotarda w Kaliszu, Parafię Rzymskokatolicka pw. Św. Mikołaja Biskupa w Kaliszu, oraz Parafię Rzymskokatolicką Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Kaliszu pozycji dominującej na lokalnym rynku usług pogrzebowych wyjaśniam, że Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wystąpił w trybie art. 49a ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów z dnia 16 lutego 2007 r. (Dz.U. z 2021, poz. 275) do ww. parafii o informacje niezbędne do rozpatrzenia sprawy i podjęcia decyzji co do zasadności ew. wszczęcia postępowania wyjaśniającego, o którym mowa w art. 45 ust. 2 pkt. 1 ustawy o ochronie konkurencji konsumentów z dnia 16 lutego 2007 r. Po ich otrzymaniu zostanie Panu przekazana na piśmie informacja o sposobie rozpatrzenia zawiadomienia i ewentualnych dalszych działaniach podjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie.

Exit mobile version