Wciąż pojawiają się nowe sposoby, którymi przestępcy próbują pozbawić nas naszych pieniędzy. W ostatnim czasie internetowi oszuści coraz chętniej podszywają się pod firmy kurierskie i wysyłają SMS-y z linkiem do strony, na której należy dokonać rzekomej dopłaty do przesyłki i tym samym umożliwić im wyłudzenie środków z konta bankowego.
W minionym okresie mieszkańcy powiatu kaliskiego padli ofiarą oszustów – otrzymali wiadomości SMS z prośbą o taką właśnie „dopłatę”, w efekcie czego w jednym przypadku zgłaszający stracił 9 tys. zł w drugim ponad 2 tys. zł.
Oszuści ciągle modyfikują swoje metody działania i korzystają z każdej nadarzającej się okazji, aby wprowadzić w błąd i wykorzystać zaufanie niczego nie podejrzewających osób. Coraz chętniej podszywają się pod firmy kurierskie i wysyłają SMS-y z informacją o konieczności dopłaty do przesyłki. Zazwyczaj kwota, jaką należy wpłacić, jest bardzo niska – w granicach 1 zł. W wiadomości podany jest także link, który przekierowuje potencjalną ofiarę na stronę łudząco podobną do strony banku bądź operatora płatności, gdzie nieświadoma osoba wprowadza wrażliwe dane dotyczące konta takie jak login czy hasło i umożliwia tym samym przechwycenie tych danych przez oszustów. Ktoś, kto często otrzymuje paczki, jest łatwym celem dla przestępców, zwłaszcza jeśli oczekuje akurat na przesyłkę.
W innym wariancie wspomnianej metody oszuści w wiadomości przesyłają link do aplikacji, które infekują telefon. W ten sposób niepowołane osoby mogą uzyskać hasła do aplikacji bankowych, czy też przekierowywać SMS-y, dzięki czemu przejmują kontrolę nad konkretnym kontem bankowym. Telefony są bardzo często na celowniku oszustów. Głównie dlatego, że są gorzej zabezpieczane przed tego typu atakami niż komputery osobiste.
– Niestety w ostatnim czasie przypadki podobnych oszustw zostały odnotowane na terenie powiatu kaliskiego. Zgłaszający otrzymali wiadomości SMS, z treści których wynikało, że zamówiona przesyłka została wstrzymana z tytułu niedopłaty i aby dotarła do zamawiającego należy uregulować należność klikając w przesłany link – informuje podkom. Witold Woźniak z zespołu prasowego Komendy Miejskiej Policji w Kaliszu.
Pokrzywdzeni nie podejrzewając, że mają do czynienia z oszustami postąpili zgodnie ze wskazówkami. Byli przekonani, że regulują „niedopłatę” szczególnie, że faktycznie oczekiwali na przesyłki kurierskie. W niedługim czasie po kliknięciu w link okazało się, że z ich kont bankowych zniknęło 9000 zł oraz ponad 2000 zł.
– Apelujemy o ostrożność i dokładne czytanie wiadomości od rzekomych operatorów czy kurierów. Poświęcenie kilku sekund na zweryfikowanie, jaką transakcję mamy zaakceptować, może zapobiec utracie pieniędzy z konta bankowego – dodaje.