Strona główna Aktualności Amerykańskie F-35 nad miastem! Myśliwce przekroczyły barierę dźwięku generując potężny huk!

Amerykańskie F-35 nad miastem! Myśliwce przekroczyły barierę dźwięku generując potężny huk!

0
0

Potężny huk za hukiem i dezorientacja mieszkańców! Zatrzęsły się szyby i ściany budynków. Dwie a może i trzy potężne „wybuchy”, które słyszane były w większej części powiatu kaliskiego spowodowane były przekroczeniem bariery dźwięku przez amerykańskie myśliwce F-35, na których szkolą się polscy piloci!


W czwartek, 14 kwietnia kilka minut po godzinie 14.00 nad naszym niebem przeleciały dwa bądź trzy supermyśliwce F-35 wspierajace misję NATO w państwach sojuszniczych. Wojsko jednak nie udziela informacji na temat sowich działań. Na takich maszynach szkolić się będą polscy piloci.

Niestety w obecnej sytuacji jaka ma miejsce za naszą wschodnią granicą, na Ukrainie, przekraczanie bariery dźwięku nad miastem, które spowodowało fale uderzeniową i zaniepokoiło mieszkańców naszego miasta.

Za charakterystyczny huk, który przypisujemy przekroczeniu bariery dźwięku, odpowiada tak zwany grom dźwiękowy. Huk ten powstaje w silnikach samolotów. Jest tak silny, że może uszkodzić ściany budynków, nie mówiąc o szybach.

Gdy samolot porusza się w powietrzu, wywiera na nie ciśnienie. Zmiany ciśnienia powietrza rozchodzą się w przestrzeni jak dźwięk. Gdy samolot porusza się z prędkością poddźwiękową, słyszymy w zasadzie tylko silniki. Gdy prędkość samolotu będzie taka jak prędkość rozchodzenia się dźwięku, na przodzie samolotu powstanie jakby „ściana” – bariera. Zwiększenie prędkości spowoduje rozcięcie tej bariery i powstaje fala. Tworzy się stożkowaty obszar rozprzestrzeniający się do tyłu. Wierzchołek tego stożka znajduje się na samolocie. To nic innego jak ciągła fala uderzeniowa. Tak długo jak samolot leci z prędkością naddźwiękową tak długo rozchodzi się fala uderzeniowa.

Gdy w zasięgu fali uderzeniowej (gwałtownych zmian ciśnienia) znajdzie się człowiek, gwałtownie rośnie ciśnienie w bębenkach usznych, potem gwałtownie obniża się i wraca do normalnego ciśnienia. Zmiany ciśnienia wprawiają w drgania błonę bębenkową i słyszymy te drgania jako huk.

Fale uderzeniowe mogą być wytwarzane przez różne części samolotu i mogą nakładać się na siebie. Kiedy nałożą się na siebie słyszymy jeden huk, czasem jednak słyszymy ich dwa, bo wytwarzane są dwa stożki fali uderzeniowej. Stożek fali uderzeniowej ulega zakłóceniom w powietrzu, refrakcji, wygaszeniu. Może też docierać na ogromne odległości (nawet 100 km).

Samoloty wojskowe wykonują różne manewry, zwroty, gwałtowne przyspieszenia itp. Generuje to fale uderzeniowe w różnych kierunkach. Fale takie mogą nałożyć się na siebie w jednym punkcie. Powstaje wtedy niszczycielski supergrom. Huk ten jest tak nieprzyjemny, że samoloty naddźwiękowe nie mogą latać w pobliżu dużych osiedli ludzkich. W zasadzie pasażerskie samoloty naddźwiękowe osiągają barierę dźwięku dopiero nad oceanem.


za/mediamauka.pl

Wczytaj więcej powiązanych artykułów
Wczytaj więcej Aktualności

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Sprawdź również

Pięć osób rannych po uderzeniu BMW w przydrożne drzewo. Za kierownicą 18-latka [FOTO]

Pięć młodych osób trafiło do szpitala na skutek wypadku drogowego w gm. Godziesze Wielkie …