Zaledwie kilka dni temu, na oficjalnym profilu prezydenta Miasta Kalisza Krystiana Kinastowskiego oraz na stronie Urzędu Miasta opublikowano „Oświadczenie Prezydenta Miasta Kalisza” w sprawie niepokojącej sytuacji w Wojewódzkim Szpitalu Zespolonym im. Ludwika Perzyny. W sieci ruszyła lawina komentarzy. Co tak naprawdę miał na celu włodarz publikując ww. oświadczenia podczas przebywania na urlopie? Dyrekcja placówki odpowiedziała. Do sprawy odniosła się także Paulina Stochniałek – Członek Zarządu Województwa Wielkopolskiego, która odpowiedzialna jest za placówki medyczne.
W opublikowanym oświadczeniu prezydenta Krystiana Kinastowskiego możemy przeczytać: „To niedopuszczalne, że największe w regionie miasto ma coraz gorzej funkcjonujący i coraz bardziej okrajany ze swojej działalności szpital. To, co obecnie dzieje się w „okrąglaku”, to zaprzepaszczenie wielu lat budowania renomy i prestiżu Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego im. Ludwika Perzyny i oddanie pola innym, mniejszym szpitalom powiatowym.”
Rzecznik wielkopolskiego oddziału NZF Marta Żbikowska-Cieśla poinformowała, że Narodowy Fundusz Zdrowia wystąpił do dyrekcji szpitala wojewódzkiego z prośbą o wyjaśnienia. Placówka po dwóch dniach odpowiedziała – także za pomocą mediów społecznościowych – Sytuacja w kaliskim szpitalu nie jest taka, jak próbuje narzucić Pan w swojej nieobiektywnej narracji.
Głos w sprawie – sprawie ewidentnego konfliktu władz miasta z dyrekcją szpitala – zabrała Paulina Stochniałek, Członek Zarządu Województwa Wielkopolskiego. Poniżej pełna treść.
– W nawiązaniu do treści publikowanych przez Pana Krystiana Kinastowskiego, Prezydenta Miasta Kalisza w sprawie tego, jak postrzega on sytuację w Wojewódzkim Szpitalu Zespolonym im. Ludwika Perzyny w Kaliszu informuję, że z zaniepokojeniem przyjęłam nieuzasadnione wywoływanie negatywnych emocji wśród opinii publicznej. Przedstawiam zatem fakty, bo jako organ założycielski dla tej lecznicy, mamy do nich pełen dostęp i zapewniam, że może mieć go również Pan Prezydent, do czego wielokrotnie zachęcał Dyrektor Szpitala.
Trwa okres urlopowy, na który nałożyła się nowelizacja Ustawy o minimalnych wynagrodzeniach w ochronie zdrowia. Od 1 lipca płace minimalne dla personelu etatowego wzrosnąć mają od 17% do 41%. Aktualnie, najniższa podstawa pensji dla pielęgniarki z wykształceniem średnim wynosi 5.322,78 zł. Dla pielęgniarki z wykształceniem wyższym (zaznaczyć należy, iż od kilku lat pielęgniarki są kształcone wyłącznie w systemie szkolnictwa wyższego) jest to podstawa w wysokości 7.304,66 zł. Do tej podstawy dolicza się kwoty wynikające z dyżurów, wysługi lat i wszelkich dodatków. Ustawa nakłada obowiązek podwyżek, których wypłacanie nie będzie już zabezpieczone przez NFZ na rzecz konkretnego pracownika, a pochodzić będzie z ogólnej puli środków, jakie dostaje szpital na swoją działalność medyczną (na podstawie zawartych umów z NFZ).
W tych okolicznościach realizacja nowych wymogów płacowych jest ogromnie utrudniona: galopująca inflacja (dane GUS: inflacja konsumencka wyniosła 15,5% w ujęciu rocznym w lipcu 2022 r.), ceny energii podniesione w górę o kilkaset procent, wzrost wszystkich usług zewnętrznych/obcych świadczonych na rzecz szpitala. To jest realne, prawdziwe źródło problemów wraz z oczekiwaniami finansowymi personelu, niezależnie od ustawowego minimum. Wiele szpitali w całym kraju zgłasza problem wypłacalności w związku z wejściem w życie nowych przepisów, co, niestety, minister zdrowia Adam Niedzielski bagatelizuje w swoich wypowiedziach. Tym samym, problem został przerzucony na barki dyrekcji szpitali, w tym i dyrekcji szpitala w Kaliszu.
W świetle wskazanych okoliczności powstaje przestrzeń do formułowania rozmaitych zarzutów pod adresem zarządzających Szpitalem, a przecież źródło problemu znajduje się w sytuacji gospodarczej kraju. Należy wziąć pod uwagę, że przerwa w wykonywaniu obowiązków jest stałym elementem negocjacji płacowych po stronie pracowników (w różnych formach, jak np. protesty, zwolnienia lekarskie czy urlopy), gdy w gestii dyrekcji pozostaje konieczność zapewnienia funkcjonowania szpitala. Z pewnością nie jest to sytuacja komfortowa, bo w rzeczywistości dotyka każdą ze stron – zarządzających szpitalem, jego pracowników, jak i pacjentów.
Niestety, ograniczanie operacji planowych w szpitalach w czasie sezonu urlopowego jest praktyką powszechną, z którą każdy szpital się boryka. Nie zmienia to faktu, że jak tylko będzie możliwy powrót do systemu pracy dwuzmianowej, która funkcjonowała w szpitalu kaliskim w poprzednich miesiącach, to praca w takim trybie zostanie przywrócona. Przypomnijmy, że szczególnie przejaskrawione wydają się stwierdzenia, które forsują wizję odpływu pacjentów ze szpitala w Kaliszu. Jeśli tak byłoby rzeczywiście, to jak możemy w sposób racjonalny wytłumaczyć wykonanie kontraktu za okres styczeń-lipiec br. na poziomie 110%?
Informuję, iż niezależnie od przedstawionej tu przeze mnie informacji, wysłałam pisemną odpowiedź Panu Prezydentowi, w którym zachęcam do spotkania i rzeczowej rozmowy z Dyrekcją naszego Szpitala. Niejednokrotnie Dyrektor Szpitala proponował je Panu Prezydentowi. Zapewniam także, że gdyby takie spotkanie nie dostarczyło wyczerpujących informacji, wciąż aktualne pozostaje moje zaproszenie do rozmowy z Panem Prezydentem. Pozwolę sobie przytoczyć fragment listu, który został przesłany na ręce Pana Prezydenta: Opieka nad pacjentami jest dla nas, Samorządu Województwa Wielkopolskiego, jedną z najważniejszych kwestii, co potwierdza m.in. prowadzony szeroki zakres inwestycji w placówkach – nie tylko tych, które nam podlegają. Sprowadzanie działań jedynie do generowania emocji budzących niepokój mieszkańców, a wynikających z niezrozumienia sytuacji, nie będzie prowadzić do rozwiązania ewentualnych problemów, a przede wszystkim nie przysłuży się realnym działaniom na rzecz dobra pacjentów regionu kaliskiego, jak i całej Wielkopolski.
Paulina Stochniałek, Członek Zarządu Województwa Wielkopolskiego
PZA