Szymon Hołownia, Marszałek Sejmu i lider Polski 2050, podczas wizyty w Kaliszu 7 stycznia 2025 roku wyraził sprzeciw wobec planów budowy bypassu dla Kolei Dużych Prędkości (KDP), który miałby omijać Kalisz.
Hołownia podkreślił, że taki bypass skróciłby czas podróży do Poznania o zaledwie 6 minut, kosztem odcięcia Kalisza i aglomeracji kalisko-ostrowskiej, zamieszkanej przez około 400 tysięcy osób, od głównych tras KDP. Dodatkowo, realizacja tego projektu wiązałaby się z wydatkiem dodatkowych 3 miliardów złotych.
- Dostrzegam dzisiaj wielkie niebezpieczeństwo w Polsce i możemy mu zaradzić. To niebezpieczeństwo to ograniczenie Polski wyłącznie do kilku największych miast, zredukowanie kraju do 5 czy 7 największych metropolii i skazanie na osłabienie wartości, pozycji wielu polskich miast, które zmagają się z poważnymi wyzwaniami, takie miasta jak choćby Kalisz. Kalisz traci mieszkańców, młodzi ludzie wyjeżdżają stąd, nie mają możliwości ułożenia sobie życia w taki sposób jakby chcieli, nie ze względu na to, że nie chcą mieszkać w Kaliszu. Problemem jest chociażby czas dojazdu do miejsc, w których mogliby znaleźć pracę, dalej prowadząc życie w Kaliszu.
Marszałek zaznaczył, że takie decyzje to przykład planowania bez uwzględnienia potrzeb lokalnych społeczności. Zaapelował o realizację wcześniej uzgodnionego wariantu W9, który przewiduje przebieg KDP przez stację w Kaliszu, bez budowy bypassu.
Hołownia zwrócił uwagę, że inwestowanie wyłącznie w szybkie połączenia między metropoliami, z pominięciem mniejszych ośrodków, takich jak Kalisz, jest krokiem wstecz w budowie zintegrowanej Polski. Podkreślił, że Polska to nie tylko duże miasta, ale również mniejsze ośrodki, które zasługują na rozwój infrastruktury kolejowej.
W odpowiedzi na te obawy, Centralny Port Komunikacyjny (CPK) zapewnił, że Kalisz będzie jednym z miast, które zyskają na rozwoju szybkiej kolei w Polsce. Planowany układ torowy wokół Kalisza ma umożliwiać najszybszym pociągom zarówno przejazd obwodnicą kolejową miasta, jak i wjazd do centrum. Po zakończeniu inwestycji czas przejazdu z Kalisza do Poznania ma skrócić się do 35 minut, a do Warszawy do 1 godziny i 45 minut. CPK podkreślił również, że linie KDP będą obsługiwane komercyjnie przez przewoźników, a szczegóły dotyczące postojów w Kaliszu będą przedmiotem konsultacji z przewoźnikami i organizatorami transportu.
Realizacja tych założeń jest uzależniona od inwestycji prowadzonych przez CPK i PKP PLK, a pełne parametry linii „Y” mają być osiągnięte do 2035 roku.
OZA