Inwestycje drogowe w regionie przyspieszają. Podczas konferencji prasowej poseł Mariusz Witczak z Koalicji Obywatelskiej ogłosił szczegóły istotnych projektów dotyczących modernizacji drogi krajowej nr 25, która ma połączyć Kalisz z autostradą A2 oraz z Ostrowem Wielkopolskim.
Inwestycje drogowe w regionie nabierają tempa. Zostały już wydane decyzje środowiskowe dla wszystkich odcinków drogi krajowej 25, a kolejnym krokiem jest przeprowadzenie przetargów na opracowanie projektów oraz budowę w systemie „projektuj i buduj”. Ogłoszono trzy przetargi na odcinki, na który wpłynęło łącznie 11 ofert, a jak poinformował Witczak, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad zamierza rozstrzygnąć te postępowania do końca lutego.
- Te 3 odcinki, Konin – Rychwał, Rychwał – Zbiersk i Zbiersk – Kokanin już są w postępowaniu przetargowym. Złożono 11 ofert i te oferty niebawem zostaną rozstrzygnięte. Jak to bywa z postępowaniem przetargowym ma on również kilkumiesięczną procedurę, bo jeżeli zostanie rozstrzygnięty przetarg, to również mogą być odwołania, ale to już wynika z ustawy o zamówieniach publicznych. Mam nadzieję, że uda się sprawnie ten przetarg przeprowadzić. Ambicją dyrekcji GDDKiA z rozstrzygnięcie tego przetargu do końca lutego – mówił podczas konferencji prasowej poseł Mariusz Witczak.
W trakcie konferencji poruszono również kwestię standardu drogi nr 25. Zgodnie z planami, trasa ta ma być czteropasmowa i spełniać wymagania drogi klasy GP (główna przyspieszona). Witczak zaznaczył, że nie ma potrzeby podnoszenia jej do kategorii drogi ekspresowej, ponieważ wydłużyłoby to czas budowy o kilka lat, a same korzyści w postaci skrócenia czasu podróży byłyby minimalne – tylko o 3 minuty.
- Jeżeli chodzi o sam projekt Via Pomerania, to jest on projektem ciekawym, a nasza inwestycja jest komplementarną częścią tego projektu i ona w bardzo profesjonalny sposób wypełnia wszystkie parametry i potrzeby tego projektu – dodał Witczak.
Posłowie poruszyli także problem obwodnicy Kalisza, której decyzja środowiskowa została zaskarżona. Mieszkańcy i władze Nowych Skalmierzyc protestują przeciwko wybranemu wariantowi przebiegu trasy, który ma przechodzić przez tereny rolnicze w tej gminie. Witczak skrytykował „bałagan” w sprawie tej inwestycji, wskazując, że odpowiednie konsultacje mogłyby zapobiec protestom.
- Obwodnica Kalisza powinna być integralną częścią drogi nr 25, która ma być realizowana. W tej chwili czeka się na decyzję Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, a Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jest już przygotowana z przetargiem na tę inwestycję.
Posłanka Alicja Łuczak dodała, że samorządy, które nie otrzymały dofinansowania w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, mogą ponownie składać wnioski, ponieważ ruszył kolejny nabór. Zgłoszenia będą przyjmowane do 28 lutego, a na 2025 rok zaplanowana kwota rezerwy subwencji ogólnej wynosi 330 mln zł.
OZA