Wystartowała 8. edycja ogólnopolskiej kampanii społecznej Kręć Kilometry, w której polskie miasta rywalizują o tytuł “Najbardziej Rowerowego”. W ubiegłym roku, spośród ponad 1100 miast biorących udział w wyścigu, najlepszy okazał się Gdańsk. Czy obroni tytuł? Motywem przewodnim kampanii jest walka o lepsze powietrze w Polsce, dlatego nagrodą dodatkową dla mniejszych miast będą czujniki smogu. W ciągu dotychczasowych 7 edycji kampanii, rowerzyści przejechali łącznie ponad 145 milionów kilometrów, a tym samym ograniczyli ślad węglowy o 48 tysięcy ton CO2.
Kręcąca kilometry od 2012 roku kampania społeczna pomogła zaoszczędzić Polakom nawet 120 milionów złotych. Takie pieniądze wydaliby uczestnicy kampanii, gdyby poruszali się nie na dwóch, a na czterech kółkach. Efektem dotychczasowych kampanii jest ponad 1300 stojaków rowerowych w całej Polsce oraz serwis internetowy www.rowerowapolska.pl, który pozwala między innymi analizować natężenie ruchu w poszczególnych miastach. W tym roku informacje będą wzbogacone o monitoring jakości powietrza.
– Chcemy mocno uświadamiać Polakom, że każdy przejechany przez nich na rowerze kilometr, służy zdrowiu ludzi oraz naszej planety. Będziemy więc łączyć w harmonijną całość edukację ekologiczną i motywację do rowerowych aktywności – opisuje Krzysztof Śpiewek, członek Zarządu Fundacji Allegro All For Planet.
Kampania pokazuje, że każdy z nas może mieć wpływ na poprawę jakości powietrza w Polsce. Wystarczy, że wsiądzie na rower ze swoją ulubioną aplikacją mobilną i będzie kręcić jak najwięcej kilometrów. Wszyscy użytkownicy na bieżąco mogą śledzić, jak ich aktywności wpływają na środowisko naturalne czy własne zdrowie. A przy okazji zdobyć szansę na nagrody indywidualne. Motywacją do rowerowej rywalizacji będzie również ranking miast, który wyłoni najbardziej rowerowe miasto w Polsce oraz te miejscowości, które otrzymają nagrodę specjalną w postaci czujników jakości powietrza.
– Tegoroczna kampania Kręć Kilometry rozpoczyna wieloletni projekt, w którym wyposażymy 150 miast do 50 tysięcy mieszkańców, w czujniki smogu. Tym samym umożliwimy monitoring jakości powietrza blisko 7,5 milionom osób. W wielu mniejszych miastach brakuje takich czujników, a mają one ogromne znaczenie, między innymi w uświadamianiu ludziom, jak ważne jest dbanie o jakość środowiska naturalnego – przekonuje Krzysztof Śpiewek.
W edycji kampanii 2019, czujnikami nagrodzonych zostanie 50 miast. Czujniki, które trafią do zwycięzców, będą działać w ramach open data, a więc ich pomiary dostępne będą online dla mieszkańców, w popularnych aplikacjach. Dodatkowo, wszystkie czujniki zostaną zintegrowane z serwisem Rowerowa Polska, by umożliwić rowerzystom bieżącą kontrolę jakości powietrza w ich miastach. Fundacja Allegro All For Planet, w ramach swojej kampanii, zaangażuje się także w promocję Światowego Dnia Roweru, który przypada 3 czerwca. I będzie zachęcać, by jak najczęściej korzystać z roweru jako codziennego środka transportu. To nowe święto, zainicjowane rok temu rezolucją ONZ, którego pomysłodawcą był polski naukowiec.
– Współczesne społeczeństwo globalne musi docenić fakt, że rower to nie tylko narzędzie do uprawiania sportu i rekreacji, ale także codzienny środek transportu i wyraz troski o środowisko naturalne. Światowy Dzień Roweru może stworzyć prawdziwie czystą, zieloną rewolucję. Aby tak się stało, musimy o dwóch kółkach pamiętać nie tylko tego dnia, ale każdego dnia w roku – profesor Leszek Jan Sibilski, ambasador kampanii Kręć Kilometry i główny promotor pomysłu Światowego Dnia Roweru na forum ONZ.
Kampania Kręć Kilometry 2019 potrwa do końca września. W jej trakcie, Fundacja Allegro All For Planet propagować będzie wiele ekologicznych aktywności. Tylko w ubiegłym roku brało w niej udział ponad 220 tysięcy osób, a w rankingu miast zgłoszonych było ponad 1100 miast i gmin.
Wszystkie informacje o kampanii dostępne są na www.kreckilometry.pl
Informacje o natężeniu ruchu rowerowego w polskich miastach, lokalizacji stojaków rowerowych i stacji rowerów miejskich: www.rowerowapolska.pl