
Kaliskie Linie Autobusowe uruchamiają największy i najdroższy projekt w swojej historii — zakup 19 elektrycznych autobusów wraz z pełną infrastrukturą ładowania i fotowoltaiką.
W lutym 2025 roku KLA podpisała umowę z Solaris Bus & Coach na dostawę 19 dwunastometrowych, niskopodłogowych autobusów Solaris Urbino 12 electric, wyposażonych w baterie Solaris High Energy o pojemności 600 kWh, pozwalające na całodzienne operowanie bez potrzeby ładowania. Część pojazdów trafi do Kalisza już do końca marca 2026 r., natomiast realizacja pozostałego etapu przebiegnie do końca maja 2026 r.
Autobusy oferują komfort i bezpieczeństwo: pełna klimatyzacja, systemy monitorujące stan ogumienia i martwe strefy, a także miejsca przeznaczone dla osób z niepełnosprawnościami i rodziców z dziećmi. Wyposażone będą w systemy analizy liczby pasażerów i danych operacyjnych.
Infrastruktura – serce inwestycji
23 lipca 2025 r. na placu Spółki przy ul. Wrocławskiej podpisano akt erekcyjny i wmurowano kamień węgielny pod budową całej infrastruktury. Wykonawcą jest firma CONCEPT z Ostrowa Wielkopolskiego. Plan obejmuje:
- stację transformatorową oraz podziemne linie kablowe
- dwie wiaty – dziesięcio- i dwunastostanowiskową, przystosowane do montażu ładowarek dualnych
- instalację fotowoltaiczną – 607 paneli o mocy 580 Wp każdy, wraz z dachem PV na warsztacie
- 10 ładowarek dualnych 180 kW oraz ładowarkę mobilną Ekoenergetyka Polska S.A.
Wartość samej infrastruktury to ok. 5,9 mln zł, a uwzględniając ładowarki – 9,2 mln zł
Finansowanie: ponad 72 mln zł inwestycji
Całkowity koszt projektu przekracza 72 mln zł. Źródła finansowania to:
- bezzwrotna dotacja około 49 mln zł z programu „Zielony Transport Publiczny”
- pożyczka preferencyjna z NFOŚiGW w wysokości prawie 8 mln zł
Pozostały wkład własny spółki KLA stanowi około 10 % środków
Poza wymianą taboru, inwestycja umożliwi:
- wykonanie 40 % pracy przewozowej przez autobusy zeroemisyjne (dotychczas roczne spalanie wynosiło 1,55 mln litrów oleju napędowego przy pracy ok. 3,4 mln km)
- redukcję emisji CO₂ i poziomu hałasu
- zapewnienie większego komfortu podróży dla mieszkańców Kalisza i personelu KLA
– Kaliska komunikacja miejska przechodzi wielką transformację. Chodzi nam o zmniejszenie smogu, hałasu i większy komfort pasażerów – mówi Elżbieta Binder, prezes KLA. – Będą doprowadzone kable, będzie nowa trafostacja, będą budowane dwie wiaty, pod którymi będą ładowarki dualne i autobusy będą ładowane w nocy. Baterie są największe, jakie istnieją na rynku. Kupiliśmy najnowszej generacji Solarisy i dla nich najlepszą opcja jest powolne nocne ładowanie. A nie pantografy, kiedy jest duże uderzenie energii w baterię autobusową.
Ta strategiczna inwestycja wyznacza nowy etap w rozwoju komunikacji miejskiej Kalisza. Lokalna firma KLA wraz z rodziną Solaris Bus & Coach oraz partnerami technologicznymi pokazują, że możliwa jest realna, ekologiczna transformacja transportu publicznego. Inwestycja służy dziś mieszkańcom, a przy tym wpisuje się w europejskie trendy elektromobilności i zrównoważonego rozwoju.
PZA