Kontrapas spędza sen z powiek kaliskim użytkownikom dróg. Tadeusz Skarżyński, rady Prawa i Sprawiedliwości wystąpił do prezydenta Grzegorza Sapińskiego z interpelacją w sprawie kontrapasa, z propozycją odstąpienia od realizacji tego projektu, lub jego przekształcenia w ten sposób, aby na jak najdłuższym odcinku zachować dwa pasy ruchu samochodowego.
– Zamiany organizacji ruchu drogowego na ul. Śródmiejskiej od skrzyżowania z Nowym Światem do ul. Narutowicza owocuje licznymi korkami drogowymi, zarówno w pasie ulicy Śródmiejskiej, Górnośląskiej jak i Nowy Świat. Skutek tych zmian możliwy był do przewidzenia […] Dzisiaj miasto na tym odcinku drogi jest zakorkowane. Oczywiście istnieje szansa, że kaliscy kierowcy nauczą się omijać Śródmieście, ale czy celem rewitalizowanej dzielnicy, bez dostatecznej ilości miejsc parkingowych jest zniechęcanie do odwiedzin starówki i utrudnianie komunikacji? – pisze w interpelacji rady Skarżyński. – Czy istnieje możliwość odstąpienia od obecnej organizacji ruchu drogowego na odcinku ul. Śródmiejskiej, pomiędzy skrzyżowaniem z Nowym Światem a ul. Narutowicza?
Odpowiadając na interpelację radnego Skarżyńskiego (PiS) prezydent Sapiński poinformował, że wprowadzona zmiana w organizacji ruchu jest w chwili obecnej „przedmiotem szczegółowego monitoringu i analizy zarówno przez zespół ds. organizacji ruchu działający jako ciało opiniodawcze przy prezydencie Miasta Kalisza składający się z przedstawicieli policji, straży miejskiej, a także Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji, jak również przez audytora bezpieczeństwa Ruchu drogowego (BRD)”.
– Wprowadzona tak istotna zmiana w organizacji ruchu, zawsze wywołuje pewne kontrowersje i wymaga określonego czasu zarówno dla kierowców jak również rowerzystów celem oswojenia się z tymi zmianami. Wyciąganie daleko idących wniosków wraz z wprowadzeniem ewentualnych zmian winno nastąpić po upływie co najmniej kilku tygodni od wprowadzenia nowej organizacji ruchu. – pisze prezydent.
Pomimo wielu trudności oraz uciążliwych korkach przy Rogatce Miasto nie planuje przywrócenia pierwotnej organizacji ruchu, natomiast brane jest pod uwagę wprowadzenie kilku zmian, chodzi między innymi o likwidację trzech progów zwalniających oraz korektę programu sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic Śródmiejska/Fabryczna – Kościuszki, czy umieszczeniu tablicy informującej o monitorowaniu zachowań kierowców, rowerzystów oraz pieszych.
W interpelacji radny Skarżyński pytał także prezydenta o to, Kto zaakceptował do realizacji zdanie z Funduszu Obywatelskiego, którego konsekwencją jest zakorkowanie Śródmieścia, oraz jak nowa organizacja ruchu wpływa na jakość usług świadczonych przez KLA?
– zgodnie z par.3 ust.16 Regulaminu Funduszu Obywatelskiego Budżetu Miasta Kalisza na 2015 rok ostatecznej weryfikacji i zatwierdzenia zgłoszeń propozycji zadań publicznych dokonał zespół, w skład którego wchodzili przewodniczący Rady Miejskiej Kalisza, wieceprezydenci, kierownicy komórek organizacyjnych Urzędu Miejskiego w Kaliszu i kierownicy jednostek organizacyjnych miasta, a nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierzono wiceprezydentowi Dariuszowi Grodzińskiemu. – odpowiada Grzegorz Sapiński. – Na podstawie analizy średnich czasów przejazdu autobusów KLA przeprowadzonych w dniach 16 – 20 kwietnia wynika, że zmiana ta nie ma istotnego wpływu na opóźnienia w kursowaniu autobusów komunikacji miejskiej. W analizowanym okresie odnotowano wzrost średnich czasów przejazdu o 1 minutę i 25 sekund.