Prototyp pojazdu patrolowo-interwencyjnego / NPP (OPP) dla Policji jest już w fazach testów. Przeszedł badania techniczne oraz podpisana została umowa użyczenia. Radiowóz z numerem bocznym (007) w czwartek, 27 lutego wyruszył do pracy w Kaliszu. To prototyp pojazdu, który stworzony został w ramach projektu badawczo-rozwojowego, którego celem jest stworzenie pojazdu jak najlepiej dopasowanego do potrzeb Polskiej Policji, z wnikliwym uwzględnieniem opinii i oczekiwań funkcjonariuszy.
Pretorian, który trafił w środę na testy do Komendy Miejskiej Policji w Kaliszu to prototyp pojazdu, który stworzony został w ramach projektu badawczo-rozwojowego, przez konsorcjum trzech partnerów: Polskiej Platformy Bezpieczeństwa Wewnętrznego (Koordynator), Spółki Celowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu (Partner Naukowy) i Domu Samochodowego GERMAZ (Partner Przemysłowy). Celem projektu było stworzenie pojazdu jak najlepiej dopasowanego do potrzeb Policji, z wnikliwym uwzględnieniem opinii i oczekiwań funkcjonariuszy.
W toku prac stworzonych zostało ponad 20 autorskich rozwiązań, zarówno we wnętrzu, jak i na zewnątrz pojazdu. Istotą prac nad pojazdem było zapewnienie jego wielofunkcyjności, którą osiągnięto dzięki pełnej konfigurowalności wnętrza. W wersji patrolowej pojazdem porusza się min. 2 funkcjonariuszy, w drugiej strefie stolik i fotele ustawione są tak, by zapewnić jak największą wygodę osobom, z którymi prowadzone są czynności, w trzeciej strefie zainstalowana jest klatka pozwalająca na przewóz zatrzymanego.
W wersji wypadowej (przewożącej pododdział Policji np. na mecz czy koncert) ten sam pojazd mieści aż 8 funkcjonariuszy z pełnym wyposażeniem – w drugiej strefie znajduje się 6 foteli z centralnie ustawionym stolikiem, w trzeciej strefie zamiast klatki zainstalowany jest stelaż, mieszczący zestawy i tarcze ochronne. Dla wygody funkcjonariuszy, pod każdym fotelem znajduje się pojemnik na kask oraz rzeczy osobiste, a na ścianach pojazdu zainstalowano liczne gniazda prądowe do ładowania urządzeń przenośnych. Wyróżnikiem pojazdu jest też pas przedni – dedykowane orurowanie umożliwia przepchnięcie innego pojazdu, gdy zajdzie taka konieczność.
W założeniu twórców, pojazd – poprzez sposób zaprojektowania wnętrza – zapewniać ma funkcjonariuszom duży komfort, nawet podczas wielogodzinnej służby. Dla Policji oznaczać ma z kolei oszczędności, gdyż jeden pojazd wykorzystywany może być do wielu zadań. Opracowane dwa warianty wnętrza nie wykorzystują pełnego potencjału, jaki daje modułowość i konfigurowalność wnętrza.