Przed nami Pierwsza Edycja Ogólnopolskiego Festiwalu Aranżacji Muzycznej „AranżacJA Fest 2024”, podczas której muzycy z całej Polski zaprezentują swoją twórczość i wezmą udział w przesłuchaniach konkursowych oraz lekcji mistrzowskiej. Przewidziano cenne nagrody.
AranżacJA Fest 2024 to pierwszy Ogólnopolski Festiwal Aranżacji Muzycznej, który odbędzie się w kwietniu w kaliskim Centrum Kultury i Sztuki. Do udziału w konkursie w ramach tego wydarzenia zapraszamy solistów oraz zespoły (skład do 10 osób) wykonujących muzykę rozrywkową.
– Festiwal ma zasięg ogólnopolski. Zapraszamy wszystkich muzyków i zespoły bez ograniczeń wiekowych – mówi Alicja Felisiak, pomysłodawczyni festiwalu, organizatorka wydarzeń kulturalnych w Centrum Kultury i Sztuki. – Wszyscy muzycy będą mieli okazję do zaprezentowania swojej autorskiej twórczości oraz możliwość uczestnictwa w lekcji mistrzowskiej dotyczącej aranżacji, prowadzonej przez uznanych muzyków, specjalistów kompozycji i aranżacji.
W swoich założeniach Ogólnopolski Festiwal Aranżacji Muzycznej AranżacJA Fest 2024 ma być wydarzeniem cyklicznym organizowanym co roku. Edycja 2024 będzie trwała dwa dni.
– Pierwszy dzień festiwalowy (27 kwietnia) to przesłuchania konkursowe i wyłonienie laureatów (przewidziano nagrody pieniężne dla I, II i III miejsca), których oceny dokonywać będzie profesjonalne jury – mówi Alicja Felisiak z Centrum Kultury i Sztuki. – Do pracy w jury zapraszamy osoby znane i uznane w świecie aranżowania i komponowania muzyki. W tym roku będą to: Kasia Moś, Mateusz Moś oraz Jan Stokłosa. Natomiast drugi dzień to lekcja mistrzowska dotycząca aranżowania utworów muzycznych. Poprowadzi ją gigant kompozycji i aranżacji młodego pokolenia, wszechstronny muzyk – Jan Stokłosa.
Wisienką na torcie Pierwszego Ogólnopolskiego Festiwalu Aranżacji Muzycznej AranżacJA Fest 2024 będzie koncert KASIA MOŚ & AUKSO MONIUSZKO200 (Orkiestra Kameralna Miasta Tychy – AUKSO pod batutą Marka Mosia).
Usłyszymy utwory nie tylko z projektu Moniuszko 200, ale też inne ściśle nawiązujące do istoty festiwalu – aranżacji muzycznej.
Zgłoszenia do konkursu oraz regulamin znajdziecie pod poniższym linkiem:
https://ckis.kalisz.pl/wydarzenia/aranzacja-fest-2024-konkurs-wyslij-zgloszenie/
KASIA MOŚ, reprezentantka Polski na 62. Konkursie Piosenki Eurowizji (2017 r.). Ukończyła szkołę muzyczną im. Fryderyka Chopina w Bytomiu, w klasie wiolonczeli i fortepianu oraz Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej. Współpracowała z orkiestrą AUKSO przy nagraniu płyty Pawła Mykietyna „Pasja wg. Świętego Marka”.
Zaśpiewała partię Kordelii w światowej prapremierze musicalu „Król Lear” Pawła Mykietyna, która miała miejsce na Festiwalu Sacrum Profanum w Krakowie. Nagrała wokalizę Wojciecha Kilara do filmu Krzysztofa Zanussiego „Obce ciało”. Wokalistka ma na koncie muzyczne przygody telewizyjne – była finalistką III edycji programu „Must be the Music” oraz wzięła udział w 8. edycji show „Twoja Twarz Brzmi Znajomo”.
W 2015 roku wydała swój debiutancki album „INSPINATION”. W 2018 roku nakładem wydawnictwa Agora ukazał się album „Retro” Jerzego Maksymiuka i Janusza Olejniczaka, na którym Kasia gościnnie zaśpiewała kilka utworów.
21.05.2021 odbyła się premiera płyty z orkiestrą AUKSO “MONIUSZKO200”. Album składa się z CD + DVD w wersji koncertowej z sali NOSPR w Katowicach. Są to nowe interpretacje utworów Stanisława Moniuszki we współczesnych aranżacjach. Na rynku jest już dostępna najnowsza płyta Kasi Moś z utworami „Karin Stanek” w zupełnie nowych nieoczywistych, nowoczesnych klubowy aranżacjach. W listopadzie 2022r. odbyła się premiera najnowszego singla pt. „Zapomnij”, do którego do współpracy został zaproszony Leszek Możdżer.
AUKSO. Orkiestra Kameralna Miasta Tychy
Jedna z najlepszych orkiestr kameralnych w Europie, niekwestionowany lider zespołów tego rodzaju w Polsce. AUKSO – powołane przez grupę absolwentów Akademii Muzycznej w Katowicach wspólnie z Markiem Mosiem, wybitnym skrzypkiem, dyrygentem i kameralistą, jest obszarem artystycznych poszukiwań i twórczego rozwoju, wspólnego kreowania sztuki najwyższej jakości.
Repertuar zespołu rozpięty jest od klasyki po muzykę współczesną, ze szczególnym uwzględnieniem muzyki polskiej. Prawykonania swoich utworów powierzali zespołowi m.in.: Wojciech Kilar, Zbigniew Bujarski, Aleksander Lasoń, Grażyna Pstrokońska-Nawratil, Piotr Moss, czy Cezary Duchnowski. AUKSO jest cenionym interpretatorem twórczości polskich kompozytorów – ma na koncie liczne albumy z repertuarem m.in. Grażyny Bacewicz, Henryka Mikołaja Góreckiego, Witolda Lutosławskiego, Wojciecha Kilara i Zbigniewa Preisnera. Nagrywa też z powodzeniem muzykę filmową kompozytorów o światowej sławie takich jak m.in. Elliot Goldenthal, czy ścieżki dźwiękowe do gier komputerowych. Wśród ostatnich nagrań fonograficznych warto wspomnieć nominowane do nagrody Fryderyk albumy: tryptyk śląski dzieł Aleksandra Nowaka i Szczepana Twardocha – 1. DRACH. DRAMMA PER MUSICA, 2. SYRENA. MELODRAMA AETERNA (nagroda Fryderyk 2022) oraz 3. POKORA. DRAMMA GIOCOSO. AUKSO jest także laureatem Nagrody Akademii Fonograficznej „Fryderyk 2011” w kategorii „Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej” za zrealizowany wspólnie z Januszem Olejniczakiem album pt. „CHOPIN. Wydanie Narodowe”.
Szczególnie interesująca dla AUKSO jest strefa pogranicza – łączenie klasyki z jazzem, muzyką alternatywną, rockiem i poszukiwanie dla tych gatunków wspólnego mianownika – lub odwrotnie: zabawa przeciwieństwami i zderzanie odrębnych języków muzycznych. W tym obszarze AUKSO współpracowało z takimi osobowościami świata muzyki jak: Leszek Możdżer, Tomasz Stańko, Urszula Dudziak, Michał Urbaniak, Voo Voo, Kapela ze Wsi Warszawa czy Motion Trio.
W historię orkiestry wpisane są liczne znakomite kolaboracje z artystami tej miary co, m.in.: Jerzy Maksymiuk, Marc Minkowski, Rudolf Barshai, Howard Shelley, Jacek Kaspszyk, Władysław Kłosiewicz, Daniele Alberti, Piotr Anderszewski, Andrzej Bauer, Kaja Danczowska, Agata Szymczewska, Janusz Olejniczak, Olga Pasiecznik czy The Hilliard Ensemble. AUKSO gości na najważniejszych festiwalach w Polsce takich jak, m.in. Wielkanocny Ludwiga van Beethovena, Wratislavia Cantans, Warszawska Jesień, Sacrum Profanum, Festiwal Muzyki Filmowej, Festiwal Dialogu Czterech Kultur, Jazz Jamboree, Festiwal Gwiazd w Międzyzdrojach; a także zagranicą, m.in. w Barbican Centre, SESC São Paulo, Auditorio Palacio de Congresos Zaragoza, Teatro Caja Duero, czy na festiwalu Armonie Sotto La Rocca.
Orkiestra regularnie koncertuje w tyskiej Mediatece w ramach tematycznych cykli, jak np. AUKSO MODERN, AUKSO ON/SIDE, AUKSO CLASSICS. Co roku w siedzibie orkiestry odbywa się także festiwal AUKSODRONE, który w szybkim czasie zyskał renomę jednego z najważniejszych wydarzeń na kulturalnej mapie Polski. To przedsięwzięcie muzyczne, które tworzy wspólną przestrzeń dla muzyki poważnej, jazzowej oraz alternatywnej, błyskawicznie stało się jednym z najważniejszych wydarzeń kulturalnych w Tychach. Podczas festiwalu odbywają się prawykonania utworów polskich twórców współczesnych.
MAREK MOŚ, Wybitny polski dyrygent, a także skrzypek i kameralista. Założyciel i dyrektor artystyczny AUKSO Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy, a także dyrektor festiwali Letnia Filharmonia AUKSO oraz AUKSODRONE. Kształcił się w Bytomiu i Katowicach. Jego pedagogami byli Kazimierz Dębicki
i Andrzej Grabiec.
Założyciel i wieloletni prymariusz Kwartetu Śląskiego – zespołu, który w krótkim czasie stał się̨ jednym z najwybitniejszych kwartetów smyczkowych w Europie. Wraz z nim występował na prestiżowych festiwalach i najznakomitszych estradach świata, m.in. Konzerthaus w Wiedniu, Concertgebouw i IJsbreker w Amsterdamie, Vredenburg w Utrechcie, Schauspielhaus w Berlinie, Tivoli w Kopenhadze, Tonhalle w Düsseldorfie, deSingel w Antwerpii, Merkin Hall w Nowym Jorku i Jordan Hall w Bostonie. Z Kwartetem Śląskim dokonał kilkudziesięciu prawykonań utworów polskich i zagranicznych, z których znakomita większość została dedykowana zespołowi.
Dzięki szerokim horyzontom muzycznym i otwartości na nowe doświadczenia od ponad 20 lat prowadzi jedną najlepszych orkiestr kameralnych w Europie. Z AUKSO wykonuje muzykę współczesną, filmową, jazzową, popularną; szczególnym upodobaniem darzy twórczość balansującą na granicy gatunków. Nie stroni jednak od klasyki, czego przykładem są wykonania wszystkich symfonii Beethovena oraz kompletu symfonii londyńskich Haydna. Bierze udział w projektach rozszerzających pojęcie muzyki orkiestrowej. Występował z czołowymi przedstawicielami polskiej muzyki elektroakustycznej (Stefan Wesołowski, Jacaszek, DJ Lenar) i zagranicznej muzyki elektronicznej (Squarepusher, Mira Calix); współpracował z Aphex Twinem i Jonny’m Greenwoodem. Wraz z AUKSO chętnie angażowany jest do interpretacji twórczości muzyków jazzowych. Od wielu lat współpracuje z Leszkiem Możdżerem i Michałem Urbaniakiem; koncertował z Tomaszem Stańko, Andrzejem Jagodzińskim, Maciejem Obarą. Dzieli scenę również z artystami muzyki popularnej jak Voo Voo czy Zakopower.
Dzięki niezwykłej wrażliwości w mistrzowski sposób przekłada język muzyczny polskich kompozytorów współczesnych na język orkiestry. Prawykonał utwory takich kompozytorów jak Aleksander Lasoń, Zygmunt Krauze, Grażyna Pstrokońska-Nawratil, Cezary Duchnowski, Agata Zubel; dyrygował prawykonaniami wszystkich oper Aleksandra Nowaka. Jest cenionym interpretatorem muzyki Wojciecha Kilara, Henryka Mikołaja Góreckiego, Witolda Lutosławskiego, Krzysztofa Pendereckiego.
Prowadził orkiestry krajowe jak i zagraniczne (m.in. Chicago Philharmonic Orchestra, Ensemble Modern). Oprócz kierowania AUKSO Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy, jest opiekunem artystycznym Elbląskiej Orkiestry Kameralnej.
Dyrygował w krajach Europy, Azji, Ameryki Południowej, a ostatnio także w Ameryce Północnej, w nowojorskiej Carnegie Hall (koncert „Głosy Gór”). Występował na czołowych polskich festiwalach muzyki współczesnej, m.in. Sacrum Profanum w Krakowie, Warszawska Jesień, Festiwal Prawykonań. Polska Muzyka Najnowsza w Katowicach; z AUKSO regularnie gości na Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.
Precyzja i dbałość o szczegóły w wykonaniu AUKSO pod jego batutą znajdują uznanie nie tylko w sali koncertowej, ale i w studiu nagrań. Razem z tyską orkiestrą nagrywał utwory polskich kompozytorów do projektu „100 na 100. Muzyczne dekady wolności” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Regularnie bierze udział w sesjach nagraniowych muzyki filmowej dla West One Music Group. Nagrywał muzykę filmową Wojciecha Kilara, Elliota Goldenthala, Jonny’ego Greenwooda, Davida Buckleya, Davida Kitay, Pawła Mykietyn i Macieja Zielińskiego. Płyty z udziałem Marka Mosia wydawane są m.in. przez Nonesuch, EMI Classics, Anaklasis, DUX, BeArTon, CD Accord.
Marek Moś jest laureatem wielu nagród, m.in.: Konkursu Muzyki Współczesnej w Krakowie, Międzynarodowej Trybuny UNESCO w Paryżu, Związku Kompozytorów Polskich, Koryfeuszy Muzyki Polskiej, Srebrnego Medalu „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, Nagrody Marszałka Województwa Śląskiego, a także kilku statuetek Fryderyka. W roku 2009 otrzymał honorowe obywatelstwo Miasta Tychy.
Poza intensywną aktywnością̨ koncertową i nagraniową wykłada w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.
JAN STOKŁOSA, KOMPOZYTOR, ARANŻER, DYRYGENT, MULTIINSTRUMENTALISTA, ZAŁOŻYCIEL STOKŁOSA COLLECTIVE ORCHESTRA.
Laureat dwóch Fryderyków: Album Roku „Muzyka korzeni/blues” (2022) za płytę „Pieśni współczesne” Miuosha i Zespołu Pieśni i Tańca Śląsk. (orkiestracje, opracowanie chórów, dyrygowanie) oraz Album Roku „Metal” (2019) za płytę „I love you at your darkest” grupy Behemoth (orkiestracje, dyrygowanie). W latach 2017-2021 kierownik muzyczny sceny musicalowej warszawskiego teatru Rampa i jej największych projektów: Rapsodia z demonem, Broadway Exclusive, Jesus Christ Superstar.
Blisko związany z Festiwalem Muzyki Filmowej w Krakowie dla którego m.in tworzył aranżacje koncertów galowych Scoring4Wajda (2015 – aranżer wybranych utworów), The Glamorous Show (2019 – kierownictwo muzyczne, aranżacje), Galę Muzyki Filmowej (2021 – aranżacje wybranych utworów), Scoring4Skolimowski (2022 – aranżer suity orkiestrowej z muzyką Jerzego Skolimowskiego, dyrygent koncertu). Współtwórca muzyki do trzech przedstawień zamówionych przez Teatr Wielki Operę Narodową: Impresje (2013), Rozterki Miłosne wg Krakowiaków i Górali (spektakl z okazji 250-lecia Teatru Narodowego (2015), Sen nocy letniej (2017).
PZA / za CKiS