Ol49, popularnie zwany „Oelką” to parowóz produkowany w latach 1951-1954 w Fabryce Lokomotyw im. F. Dzierżyńskiego w Chrzanowie. Wyprodukowano ich aż 116 sztuk – 112 dla PKP i 4 sztuki na eksport do Korei Północnej. W poniedziałek, z ponad 40 minutowym opóźnieniem na tor pierwszy przy peronie pierwszym wjechał historyczny pasażerski tabor 1 i 2 klasy wraz z wagonem restauracyjnym “Wars”
Była to prawdziwa gratka dla miłośników kolei, ponieważ Kalisz znalazł się na trasie przejazdu pociągu retro w ramach projektu Nostalgia 2018, którego genezą był zrealizowany po raz pierwszy w 2014 roku czterodniowy projekt Nostalgia i coroczna Parada Parowozów w Wolsztynie. Zestaw prowadzony był zabytkowym parowozem Ol49-69 i planowo miał pojawić się w Kaliszu w poniedziałek, 27 sierpnia o godzinie 18.56. Mimo ponad 40-minutowego opóźnienia oczekiwały go setki mieszkańców.
Lokomotywy parowe tej serii przeznaczone były do obsługi pociągów osobowych i pospiesznych. Miały zastąpić przedwojenne parowozy Ok1 i Ok22. Jest to najmłodszy wyprodukowany w Polsce parowóz pasażerski. Pierwszy wyjechał na tory w grudniu 1951.
Są wyposażone między innymi w duży zapas wody (25 tys. litrów) i węgla (12 ton). Ich prędkość maksymalna to 100 km/h. Kilka sztuk z Parowozowni Olsztyn i Toruń przerobiono z opalania węglem na opalanie mazutem. Do dziś zachowało się 38 sztuk parowozów Ol49. Większość z nich to tylko „zimne” eksponaty lub pomniki techniki. Jeszcze w latach 90. stacjonowały m.in. w Żaganiu, Przeworsku, Sierpcu i Jarocinie.
Od dawna słynie z nich Parowozownia Wolsztyn. Utrzymuje się tutaj czynne parowozy Ol49-59 i Ol49-69 ex. Ol49-99 oba z wydłużonymi okresami między naprawczymi. Od 15 grudnia 2013 roku do 31 marca 2014 roku obieg parowozowy kursował pomiędzy Lesznem a Wolsztynem w planie pociągów osobowych Kolei Wielkopolskich. Od 15 maja 2017 roku, ponownie został wznowiony ruch lokomotyw parowych na linii ze Zbąszynka do Leszna i z Wolsztyna do Poznania.