Internetowe Konto Pacjenta ma ułatwić wygodne korzystanie z usług cyfrowych. Udostępnia informacje o przeszłym, aktualnym lub planowanym leczeniu i pozwala załatwić szereg spraw bez konieczności wizyty w przychodni lub poradni.
Internetowe Konto Pacjenta można aktywować profilem zaufanym, który zakładamy nie tylko w ZUS lub US, ale również poprzez dostęp elektroniczny do swojego konta bankowego – co można wykonać będąc w domu i logując się do swojego banku na stronie internetowej. Profil zaufany możemy założyć w ciągu kilku minut stosując się krok po kroku do instrukcji bankowej.
Po założeniu profilu zaufanego logujemy się na stronę pacjent.gov.pl i aktywujemy Internetowe Konto Pacjenta swoim profilem zaufanym. Po jego aktywacji wchodzimy w ustawienia „moje kont”o i wskazujemy telefon komórkowy lub adres e-mail do odbioru powiadomień, czyli odbioru recepty elektronicznej, z którą już tylko udajemy się do apteki. Rodzice, którzy ubezpieczają dzieci powinni sprawdzić czy są one przypisane do ich konta.
Osoby starsze mogą upoważnić innych do odbioru e-recepty.
Po założeniu IKP pacjent, któremu lekarz wypisze receptę elektroniczną, otrzymuje w ciągu kilku sekund na swój telefon komórkowy kod recepty do odbioru w aptece (czyli receptę elektroniczną )lub na wskazany adres email.