W związku ze Światowym Dniem Świadomości Autyzmu, dr Sylwia Spurek ogłosiła “Dziesiątkę” Wiosny dla Osób z Niepełnosprawnościami. Tym samym rozpoczynają się konsultacje postulatów z organizacjami pozarządowymi działającymi w tych obszarach oraz z samymi osobami z niepełnosprawnością. W najbliższych czasie takie spotkania będą miały miejsce m.in. w Lesznie i innych miastach Wielkopolski.
– Po „Konstytucji Kobiet” i „Piątce dla osób LGBT”, to kolejny ważny program społeczny Wiosny, skierowany do grupy, która do tej pory nie miała w Polsce wystarczającego wsparcia i ochrony ze strony państwa oraz należytej reprezentacji politycznej w Sejmie i Parlamencie Europejskim. Wiosna chce budować program skierowany do środowiska osób z niepełnosprawnościami oraz ich rodziców i opiekunów w ścisłej współpracy z nimi. Zaczynamy konsultację programu z naszymi partnerami społecznymi – mówiła podczas dzisiejszej konferencji prasowej Dr Sylwia Spurek.
– Każdy z rządów zamiatał sprawy osób z niepełnosprawnościami pod dywan. Jako Zastępczyni Rzecznika Praw Obywatelskich wraz z zespołem opracowałam 84 rekomendacje dotyczące spraw, które od 2012 roku, z chwilą ratyfikacji przez Polskę Konwencji ONZ, powinny być w polskim prawie porządkowane tak, aby Polska dołączyła do grona nowoczesnych państwa. Niestety, ani rząd PO-PSL ani zjednoczonej prawicy nie podszedł do tych spraw poważnie – dodaje.
„10” Wiosny dla Osób z Niepełnosprawnościami
- Stworzenie jednolitego systemu orzekania w sprawie niepełnosprawności
- Zapewnienie osobom z niepełnosprawnościami prawa do samodzielnego życia poprzez system asystencji osobistej oraz system mieszkań wspomaganych
- Odejście od takiej terminologii jak „upośledzenie umysłowe” i zastąpienie jej terminologią respektującą godność osób z niepełnosprawnościami
- Zastąpienie instytucji ubezwłasnowolnienia osób z niepełnosprawnościami systemem wspieranego podejmowania decyzji
- Zapewnienie osobom z niepełnosprawnościami pełnej ochrony przed dyskryminacją oraz mową nienawiści
- Wdrożenie zindywidualizowanego programu nauczania i edukacji włączającej dla dzieci z niepełnosprawnością
- Wprowadzenie obowiązku, aby nowe obiekty budować zgodnie z zasadami uniwersalnego projektowania
- Dostosowanie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami obiektów wybudowanych przed 1995 r.
- Nowelizacja ustawy o języku migowym, tak aby wszystkie instytucje finansowane ze środków publicznych musiały zapewnić tłumacza migowego
- Zapewnienie efektywnej rządowej koordynacji realizacji praw osób z niepełnosprawnościami.