Cztery tysiące młodych Wielkopolan dostanie większą szansę na wybór właściwej szkoły. Centra Wsparcia Rzemiosła, Kształcenia Dualnego i Zawodowego w Kaliszu oraz w Poznaniu właśnie realizują pilotażowy projekt badania skłonności zawodowych innowacyjnym narzędziem on-line.
W środę, 23 stycznia odbyła się konferencja prasowa zorganizowana przez Centrum Wsparcia Rzemiosła, Kształcenia Dualnego i Zawodowego w Kaliszu oraz w Poznaniu, której tematem przewodnim była realizacja pilotażowego projektu „Badanie predyspozycji zawodowych uczniów szkół podstawowych testem obrazkowym Achtnicha”. Projekt rozpoczął się już w październiku 2018 roku i jego najważniejsza część, czyli rekrutacja szkół i uczniów, a także przygotowanie merytoryczne nauczycieli – opiekunów po stronie szkół zostały zakończone w grudniu 2018 r. Całość jest w pełni finansowana z środków Samorządu Województwa Wielkopolskiego, a wartość projektu to blisko 70.000 zł.
Podczas konferencji Marzena Wodzińska – Członek Zarządu Województwa Wielkopolskiego podkreśliła jak ważnym elementem w drodze edukacyjnej młodzieży jest właściwy wybór kierunku kształcenia, który jest zgodny z naturalnymi predyspozycjami dziecka.
– Każdy z nas stał kiedyś przed tym trudnym wyborem. Wiemy doskonale, że uczeń klasy ósmej szkoły podstawowej, czy trzeciej gimnazjum sam dobrze nie ma sprecyzowanych planów związanych z karierą zawodową, stąd często wybór szkoły ponadpodstawowej jest podyktowany trendem wśród kolegów i koleżanek lub sugestią rodziców – mówiła w swoim wystąpieniu Pani Marszałek. – Projekt, którego realizacji podjęły się dwa Centra Wsparcia Rzemiosła, Kształcenia Dualnego i Zawodowego z Kalisza i Poznania, ma na celu przede wszystkim pomóc tym młodym ludziom, a także ich rodzicom w dokonaniu dobrego wyboru. Badanie będzie dawało każdemu uczestnikowi informację zwrotną na temat jego preferencji co do środowiska pracy, a także otoczenia, w jakim najkorzystniej odnajdzie się na rynku pracy.
Badanie obejmuje łącznie w subregionie kaliskim i poznańskim grupę 4 tyś. uczniów klas 8 szkół podstawowych oraz 3 klas gimnazjum. Badanie oparte jest o szwajcarską metodę obrazkowego testu zawodów opracowaną przez psychologa Martina Achtnicha. Polskiej adaptacji tego narzędzia dokonał dr Henryk Jarosiewicz z Zakładu Psychologii Zarządzania Uniwersytetu Wrocławskiego, z którym obie jednostki ściśle współpracują przy realizacji tego projektu. Aktualnie uczniowie mają czas na wykonanie testu drogą on-line, po czym każdy z nich otrzyma indywidualną diagnozę. Dokument wskazuje predyspozycje do wykonywania zawodu w określonym klimacie, w jakim dana osoba pragnie pracować oraz czynności zawodowe, które chce naturalnie wykonywać.
Już pod koniec lutego br. zostanie sporządzona dokładna analiza empiryczna wyników i powstanie raport po diagnozie dający obraz całości grupy badanej z podziałem na powiaty, jak i grupy kompetencji. Raport ten również pokaże jak w przyszłości będzie kształtował się rynek pracowników – z jakim kompetencjami młodzi ludzie wchodzą dziś na rynek pracy. Dokument może również wspomóc szkoły w kształtowaniu przyszłej oferty edukacyjnej.
– Projekt ten jest pilotażowy. Chcemy po jego realizacji wyciągnąć wnioski, udoskonalić cały proces i wdrożyć jego realizację we wszystkich Centrach Wsparcia Rzemiosła, Kształcenia Dualnego i Zawodowego w Wielkopolsce” – zapewniała Marzena Wodzińska.