Strona główna Aktualności Apel prezydenta Kinastowskiego nie pomógł. Sejmik Województwa Wielkopolskiego zdecydował

Apel prezydenta Kinastowskiego nie pomógł. Sejmik Województwa Wielkopolskiego zdecydował

0
0

Sejmik Województwa Wielkopolskiego przyjął uchwałę w sprawie Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Wielkopolskiego, której sprzeciwiały się władze Kalisza. Prezydent Krystian Kinastowski liczył na to, że radni sejmiku nie poprą bardzo niekorzystnych dla naszego miasta rozwiązań.


Zgodnie z ustaleniami planu zagospodarowania przestrzennego województwa wielkopolskiego w ramach jednego z celów polityki przestrzennej „Poprawa dostępności komunikacyjnej województwa” określono m.in. kierunki zagospodarowania przestrzennego w zakresie rozwoju komunikacji drogowej. Wśród zaplanowanych działań wskazano m.in. „rozbudowę drogi krajowej nr 25 na odcinku Konin – Kalisz – Ostrów Wielkopolski do przekroju 2×2” oraz „realizację obwodnic miejscowości”, odwołując się przy tym do zestawienia inwestycji celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym, w którym ujęto przebudowę DK25 na odcinku Ostrów Wielkopolski – Kalisz – Konin , oraz do zestawienia planowanych obwodnic miejscowości, w którym wskazano miasto Kalisz. Ponadto na załączniku graficznym, zgodnie z tekstem planu, wskazano „orientacyjne przebiegi wybranych planowanych inwestycji w zakresie komunikacji drogowej, których lokalizacja została określona przez właściwych zarządców”.

Przedmiotowe zagadnienie zostało także poruszone w rozdziale dotyczącym terytorializacji polityki rozwoju, w którym dla miejskiego obszaru funkcjonalnego ośrodka regionalnego – Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej ustalono zasady zagospodarowania przestrzennego w zakresie poprawy dostępności i spójności komunikacyjnej, w tym m.in. „rozbudowę drogi krajowej nr 25 stanowiącej kluczową oś komunikacyjną obszaru i zapewniającej najszybszy dostęp do autostrady A2” oraz „realizację północno-wschodniej obwodnicy Kalisza i obejść drogowych Gołuchowa i Opatówka w ciągu drogi krajowej nr 12”.

Fot. GDDKiA

Odnosząc się do zarzutów dotyczących braku odpowiednich rozstrzygnięć planistycznych w zakresie budowy obwodnic miasta Kalisza w ciągu dróg krajowych wskazać należy przede wszystkim, że w planie zagospodarowania przestrzennego województwa określono rozmieszczenie inwestycji celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym, które zostały ustalone w dokumentach przyjętych przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Radę Ministrów, właściwego ministra lub sejmik województwa, zgodnie z ich właściwością. Tym samym, biorąc pod uwagę, że inwestycje w zakresie dróg krajowych nie należą do zadań samorządu województwa, w planie zagospodarowania przestrzennego wskazano jedynie te inwestycje, które zostały zapisane w dokumentach przyjętych przez wymienione organy (w przypadku drogi krajowej nr 25 dokumentem tym jest Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, w którym nie ujęto natomiast rozbudowy drogi krajowej nr 12).

Jednocześnie wskazać należy, że w toku przygotowania projektu planu województwa prowadzone były konsultacje robocze z przedstawicielami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Poznaniu, podczas których wypracowano sposób prezentacji w przedmiotowym dokumencie planowanych inwestycji drogowych o znaczeniu krajowym. Kluczowym założeniem projektowym było wskazywanie przebiegów dróg zgodnie z aktualnymi koncepcjami i studiami dotyczącymi trasowania projektowanych ciągów komunikacyjnych z zastrzeżeniem, że wskazane przebiegi mają charakter orientacyjny. Przyjęte założenie ma na celu z jednej strony odzwierciedlenie istoty ustaleń dokumentu, jaką jest określenie kierunku i rangi poszczególnych powiązań komunikacyjnych pomiędzy jednostkami osadniczymi, a z drugiej strony zapewnienie zgodności z ustaleniami planu wszelkich inwestycji realizowanych przez zróżnicowane podmioty. Tym samym, biorąc pod uwagę, że szczegółowe wyznaczenie przebiegu każdej inwestycji drogowej poprzedzone jest wykonaniem stosownych analiz, koncepcji i studiów, a przede wszystkim uzyskaniem decyzji środowiskowej, aktualnie dla większości planowanych dróg krajowych na obszarze województwa, nie podjęto ostatecznych rozstrzygnięć. Na marginesie wskazać należy, że aktualnie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad prowadzi prace dotyczące trasowania wybranych odcinków dróg ekspresowych S10, S11 czy właśnie drogi krajowej nr 25. Powyższe okoliczności stanowiły podstawę wskazania na załączniku graficznym planu województwa przebiegów dróg krajowych nr 12 i 25 w rejonie Kalisza zgodnie z dotychczas wykonanymi opracowaniami i dokumentami planistycznymi gmin. Takie rozwiązanie, w toku procedury planistycznej, zostało pozytywnie zaopiniowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Poznaniu.

Zagadnienie ustalenia nowego przebiegu dróg krajowych nr 12 i 25 było kilkakrotnie zgłaszane na etapie prac planistycznych przez władze miasta Kalisza, z którymi konsultowano możliwe rozwiązania, wskazując przy tym na decydujące stanowisko zarządcy drogi. Zagadnienie to jest o tyle istotne, że skutkiem wnioskowanej przez władze miasta budowy planowanych obwodnic poza granicami administracyjnymi, byłoby przejęcie przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad obowiązków w zakresie budowy i zarządzania nowymi ciągami komunikacyjnymi (aktualnie przebiegające przez miasto na prawach powiatu drogi krajowe zarządzane są przez Prezydenta Miasta Kalisza), na co na ówczesnym etapie prac nie było akceptacji.

Co więcej, od czasu zakończenia procedury opiniowania i uzgadniania planu województwa nie formułowano uwag w tym zakresie. Mając jednak na względzie zasadność przeprojektowania układu komunikacyjnego w rejonie Kalisza, wymagającego współdziałania nie tylko zarządcy drogi czy władz miasta, ale przede wszystkim akceptacji ze strony gmin sąsiednich, przez których obszar miałyby być poprowadzone nowe obwodnice drogowe, w planie województwa zawarto ustalenie wskazujące na zachowanie zgodności z ustaleniami planu wszelkich zmian w zakresie kształtowania sieci drogowej: „Korekty przebiegu projektowanych dróg, zmiany ich klasy, kategorii, lokalizacji i liczby węzłów drogowych oraz przebiegów obwodnic miejscowości wynikających z dostosowania istniejących bądź projektowanych dróg do założonego standardu, które są zgodne z zamierzeniami inwestycyjnymi zarządców dróg, uznaje się za zgodne z kierunkami rozwoju systemu komunikacji drogowej województwie”.

Odnosząc się do zarzutów dotyczących nierzetelnych informacji w zakresie natężenia ruchu drogowego, wskazać należy, że w planie województwa zawarto syntezę uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego wskazując na najistotniejsze zagadnienia stanowiące podstawę określenia celów polityki przestrzennej. Tym samym, w przedmiotowym opracowaniu zawarto najbardziej aktualne dane dotyczące pomiarów natężenia ruchu w oparciu o wyniki Generalnego Pomiaru Ruchu na drogach krajowych i wojewódzkich, które zostało wykonane w 2015 roku. Dane te stanowią najbardziej aktualny, pełny i porównywalny zbiór informacji o natężeniu ruchu na wszystkich drogach krajowych i wojewódzkich w województwie wielkopolskim, wykonany w oparciu o tą samą metodę pomiarową, natomiast w odniesieniu do pomiarów realizowanych przez inne podmioty w innych okresach, brak jest możliwości rzetelnego porównania otrzymanych wyników. Co więcej, w dokumencie przytoczono jedynie informacje o największym natężeniu ruchu samochodowego na drogach krajowych i wojewódzkich, objętych Generalnym Pomiarem Ruchu 2015. Istotą przywołania wybranych informacji było wskazanie priorytetów w zakresie rozbudowy układu komunikacyjnego, natomiast w odniesieniu do obszarów miast za kluczowe uznano wyprowadzenie ruchu tranzytowego bez względu na wyniki pomiarów natężenia ruchu, które w każdym z największych ośrodków znacznie przekracza średnie wartości pomiarowe.


– Z wielkim bólem obserwowałem przez ostatnie lata deprecjonowanie wartości i kompromitowanie na zewnątrz kaliskiego samorządu. Z jeszcze większym bólem, potęgowanym poczuciem głębokiego zawodu, obserwuję kontynuacje tego trendu obecnie. Procedura tworzenia planu rozwoju województwa wielkopolskiego trwała od ponad 2 lat. O ile mogę zrozumieć, że do zeszłego roku nie interesował się Pan sprawami samorządowymi w ogóle, o tyle nie mogę pojąć, że przez 4 miesiące prezydentury nie znalazł Pan czasu na oficjalny kontakt czy spotkanie z władzami województwa w tej sprawie. W dniu uchwalania planu przez Sejmik Województwa Wielkopolskiego zdecydował się Pan na infantylne komentarze internetowe wprowadzające opinię publiczną w błąd – mówi Dariusz Grodziński, Radny Platformy Obywatelskiej.

– Jeżeli już zdecydował się Pan na prezydenturę internetowych zaczepek i medialnych ustawek, zaklinam Pana, proszę to robić tylko w wymiarze wewnętrznym. Niech to będzie nasza „kaliska piaskownica”. Trudno, przyjmujemy do wiadomości, że nic lub niewiele się w naszym samorządzie zmieniło po wyborach.  Ale jeszcze raz zaklinam Pana, proszę nie wychodzić z takimi kompromitującymi cały nasz samorząd zagrywkami na zewnątrz. Znowu Kalisz postrzegany jest jako miasto rządzone przez niepoważne osoby. Prywatnie może być mi żal biednego i nieświadomego katechety, że kompromituje się z mównicy sejmikowej, ale jest to jeszcze mało szkodliwe. Kiedy prezydent drugiego co do wielkości miasta w Wielkopolsce dokonuje kuriozalnych wpisów internetowych, stawia się w gronie osób, z którymi poważnie się nie rozmawia. To wypisz, wymaluj kazus Pana Sapińskiego, który kopiuje Pan jeden do jednego dodaje.

To też – według radnego Grodzińskiego – kolejny przykład wspólnych działań koalicji Samorządnego Kalisza z Prawem i Sprawiedliwością. – Proszę przyjąć garść merytorycznych informacji na tematy opracowane przez Departament Infrastruktury UMWW.

Pamiętajmy, że ani Prezydent Kalisza nie może wybudować drogi krajowej, ani Rada Miasta Kalisza nie może uchwalić jej przebiegu. Tak samo jak Marszałek Województwa nie może wybudować drogi krajowej, a Sejmik Województwa nie może uchwalić jej przebiegu. To kompetencja rządu, ministerstwa infrastruktury i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Urzędujący prezydent powinien to abecadło kompetencji ustawowych znać.

Wczytaj więcej powiązanych artykułów
Wczytaj więcej Aktualności

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Sprawdź również

Młody łoś zginął na wojewódzkiej „470” w Skarszewie. „Warto zwolnić w rejonach leśnych”

O tym jak niebezpieczne może być spotkanie z dziką zwierzyną przekonał się kierowca, któr…