Vectra sfinalizowała kupno 100 proc. akcji operatora kablowego Multimedia Polska, na co warunkową zgodę wydał niedawno Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Nowym prezesem przejętej spółki został Jan Piotrowski, zastępując Andrzeja Rogowskiego.
– Realizacja transakcji pozwala nam na znacznie większą skalę działań -dostęp do szerokiej bazy klientów i potencjału jednej z najlepszych i największych stacjonarnych infrastruktur telekomunikacyjnych w Polsce. Większe zdolności inwestycyjne oraz talent menedżerski połączonych podmiotów przełożą się na możliwość zaoferowania atrakcyjniejszej oferty zarówno klientom detalicznym, jak i biznesowym, co stanowi meritum tej transakcji – uzasadnia Tomasz Żurański, prezes Vectry.
Firma podkreśla, że dzięki tej akwizycji będzie mieć ponad 1,7 mln abonentów i ok. 4,4 mln gospodarstw domowych w swoim zasięgu, stając się największym dostawcą usług kablowych. Dotychczas liderem był UPC Polska, który na koniec trzeciego kwartału ub.r. miał 1,47 mln klientów (o 39,7 tys. więcej niż rok wcześniej), z których 1,06 mln korzystało z telewizji cyfrowej.
– Obie spółki, Vectra S.A. i Multimedia Polska S.A., w najbliższym czasie będą kontynuować swoją działalność operacyjną bez zmian, koncentrując się na wspólnym dostarczaniu nowej wartości naszym abonentom – zapowiada Jan Piotrowski, nowo mianowany prezes Multimedia Polska.
W 2018 roku grupa kapitałowa Vectra zanotowała wzrost przychodów sprzedażowych o 4,8 proc. do 769,99 mln zł oraz spadek zysku netto o 17,3 proc. do 64,4 mln zł. W 2018 i na początku 2019 roku zrealizowała kilka przejęć, na koniec grudnia miała milion abonentów, z których trzy czwarte korzystało z telewizji cyfrowej. Wpływy z usług telewizyjnych były ponad dwa razy wyższe niż z internetowych.
Natomiast Multimedia Polska w 2018 roku w ujęciu skonsolidowanym zanotowała spadek przychodów sprzedażowych o 4,8 proc. do 645,93 mln zł. Jej zysk operacyjny zmalał z 92,39 do 49,2 mln zł, a strata netto pogłębiła się z 1,81 do 66,46 mln zł, głównie wskutek 100,76 mln zł kosztów finansowych. Na koniec 2018 roku miała do spłaty 1,49 mld zł pożyczek i kredytów, kupiła też obligacje za 320 mln zł od swoich dwóch właścicieli.
UOKiK analizował fuzję przez półtora roku
Pod koniec sierpnia 2018 Vectra podpisała z Multimedia Polska umowę typu term sheet ustalającą wstępne warunki kupna tej drugiej firmy. Jednocześnie skierowano planowaną transakcję do akceptacji przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
UOKiK zauważył, że Vectra i Multimedia Polska na tych samych obszarach świadczą identyczne usługi: działalność firm pokrywa się w 39 miastach w zakresie płatnej telewizji, a w 45 miejscowościach w zakresie szerokopasmowego internetu stacjonarnego. Dlatego skierował planowaną fuzję obu operatorów do drugiego postępowania obejmującego analizę rynku.