Strona główna Aktualności CPK przedstawił wariant inwestorski dla odcinka KDP między Poznaniem, Kaliszem i Sieradzem

CPK przedstawił wariant inwestorski dla odcinka KDP między Poznaniem, Kaliszem i Sieradzem

0
0

Spółka Centralny Port Komunikacyjny przedstawiła wariant inwestorski dla odcinka Kolei Dużych Prędkości między Poznaniem, Kaliszem i Sieradzem. Będzie on częścią kolejowego „igreka” Warszawa – Łódź – Wrocław/Poznań, dzięki któremu podróż koleją ze stolicy Wielkopolski do Warszawy skróci się o ponad godzinę.


Spółka CPK wybrała rekomendowany przebieg nowej linii Sieradz – Poznań spośród czterech wariantów, na podstawie licznych analiz z uwzględnieniem czynników m.in. technicznych, ekonomicznych, społecznych i środowiskowych. Długość odcinka Kolei Dużych Prędkości (KDP) między Poznaniem i Sieradzem to 155 km (z łącznicami w sumie ponad 220 km). Większość tego fragmentu kolejowejszprychy” CPK nr 9 znajduje się na terenie województwa wielkopolskiego (oprócz okolic Sieradza, Błaszek i Wróblewa, które leżą w Łódzkiem).

– Koleje Dużych Prędkości budowane w ramach CPK to skok cywilizacyjny dla polskiej infrastruktury. Dzięki linii KDP Sieradz – Poznań region Wielkopolski dołączy do beneficjentów przedsięwzięć kolejowych CPK. Ta linia powinna działać już dziś, ale niestety 12 lat temu przygotowania do budowy „igreka”, czyli trasy łączącej Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław zostały niepotrzebnie wstrzymane. Dzisiaj nadrabiamy zaległości sprzed lat i to jest bardzo dobra wiadomość dla pasażerów – mówił podczas konferencji prasowej wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik Rządu ds. CPK.

Przygotowując studium wykonalności, pod wpływem głosów mieszkańców i samorządowców, eksperci zrezygnowali z wariantu W1, natomiast zaproponowali przebieg W9, będący połączeniem najkorzystniej ocenionych pod względem społecznym i środowiskowym odcinków W1, W2 i W3.

– Wariant W9, który ostatecznie wybraliśmy, jest optymalnym rozwiązaniem dla odcinka między Poznaniem a Sieradzem i powstał w wyniku konsultacji z mieszkańcami i samorządowcami. Oznacza najmniejszą liczbą kolizji z budynkami mieszkalnymi, najmniej ingeruje w obszary cenne przyrodniczo i wypada najkorzystniej pod względem kolizji z ujęciami wody i zabytkami powiedział Radosław Kantak, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.

Dzięki tej inwestycji przejazd pociągiem między Warszawą Poznaniem potrwa ok. 2 godz. (dzisiaj taka podróż zajmuje ponad 3 godz.). Po uruchomieniu tego odcinka do Kalisza dojedziemy ze stolicy w ok. 1 godz. 25 min (zamiast ok. 3 godz. jak obecnie).

Skrócą się także czasy przejazdu z Poznania: do Kalisza do ok. 35 min (dziś ok. 1,5 godz.) i do Łodzi do ok. 1 godz. 10 min (teraz ok. 3 godz.). Do CPK pasażerowie dojadą z Poznania w ok. 1 godz. i 40 min.

Pociągi mają się tu rozpędzać do 250 km/h, przy czym tzw. prędkość projektowa to 350 km/h. Oznacza to, że do takiej prędkości będzie można w przyszłości podnieść parametry bez konieczności przebudowy torowiska. Jak wynika z harmonogramu, uruchomienie odcinka Sieradz – Poznań nastąpi już po otwarciu I etapu lotniska CPK i linii KDP Warszawa – Łódź.


PZA / za CPK

Wczytaj więcej powiązanych artykułów
Wczytaj więcej Aktualności

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Sprawdź również

Nadciąga ARM RACE Kamień 2024 – 2 dni ekstremalnych biegów z przeszkodami!

Już 10 i 11 sierpnia 2024 na terenie boiska KS w Kamieniu wystartuje ogólno…