Na pierwszy rzut oka wydaje się to być niewielki i przytulny pokój, dostosowany do zabawy najmłodszych pod opieką ich rodziców. Dziś w filii nr 3 kaliskiej biblioteki otwarto pierwszy w Polsce pokój dla dzieci o specjalnych potrzebach.
To miejsce, które będzie pełnić ważną rolę dla dużej grupy osób, skupionej do tej pory tylko przy specjalnych ośrodkach, albo zamkniętych w domowym zaciszu. Wyposażenie pokoju terapeutycznego zostało dostosowane do dzieci ze specjalnymi potrzebami. Inicjatywa jego powstania pojawiła się po stronie Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Adama Asnyka w Kaliszu, jako odpowiedź na sygnały i potrzeby opiekunów dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera, ADHD itp., którzy z wielu powodów mają ograniczony dostęp do korzystania z publicznych instytucji kultury.
Biblioteki kojarzą się z miejscem, w którym panuje cisza i porządek. Z tego właśnie powodu rodzice dzieci ze specjalnym potrzebami unikają wizyt w tego typu placówkach, m.in. z obawy przed trudnym do przewidzenia zachowaniem podopiecznych, a co za tym idzie także z brakiem zrozumienia i akceptacji osób trzecich.
Kaliska biblioteka wykonuje krok w ich kierunku i udostępnia miejsce do kreatywnego spędzenia wolnego czasu oraz chwili wypoczynku dla opiekunów i ich podopiecznych. W pokoiku nie zabraknie pomocy dydaktycznych, zabawek, książek dla najmłodszych oraz specjalistycznej literatury dla rodziców. W murach książnicy będą prowadzone zajęcia terapeutyczne przez wykształcony personel biblioteki oraz studentów Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego w Kaliszu Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza pod okiem wykładowców z Zakładu Arteterapii.
Systematyczna pomoc i wsparcie dzieci ze specjalnymi potrzebami poprzez umiejętne dostosowanie dla nich miejsc ogólnie dostępnych, zaprocentuje i pomoże im w dorosłym życiu. Taka właśnie jest idea powstania pierwszego w Polsce pokoju terapeutycznego w bibliotece publicznej.
Pokój terapeutyczny będzie funkcjonował w Filii nr 3 przy ul. Krótkiej 3 w Kaliszu. Inauguracja tego wyjątkowego miejsca odbyła się dziś w obecności m.in. prezydenta Kalisza. – Inicjatorom gratuluję pionierskiego w skali kraju przedsięwzięcia – mówi Grzegorz Sapiński. – To niezwykle ważna inicjatywa. Dzięki niej dzieci ze specjalnymi potrzebami zyskają odpowiednią opiekę, z kolei rodzice i opiekunowie będą mieli okazję poszerzyć wiedzę na temat interesujących ich zagadnień.
Bezinteresowne wsparcie i pomoc dla tej nowatorskiej inicjatywy na etapie tworzenia zasługuje na słowa uznania. Należą się one m.in. kaliskiemu Wydawnictwu MARTEL s.c. oraz Sklepowi JUNIORA.PL. s.c. z Lublina, którzy nieodpłatne przekazali specjalistyczne książki i pomoce dydaktyczne, tak ważne do profesjonalnego przeprowadzenia zajęć z dziećmi ze specjalnymi potrzebami.
Partnerami projektu są: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Fundacja na rzecz Pomocy Dzieciom Niepełnosprawnym „Nowa Nadzieja” oraz Stowarzyszenie Arteterapeutów Polskich „Kajros”.