Kilka dni temu poznaliśmy projekt Strategicznego Studium Lokalizacyjnego Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego (SSL). Na trasie jednego z korytarzy kolejowych uwzględniono stację w Kaliszu.
– Uwzględnienie naszego miasta jest bardzo dobrym rozwiązaniem dla całej Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej i południowej Wielkopolski, której największym ośrodkiem miejskim jest Kalisz – powiedział podczas spotkania z dziennikarzami prezydent Krystian Kinastowski. – Projekt budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego wiąże się z koniecznością połączenia obszaru całego kraju szybką koleją. To nie tylko usprawni komunikację, ale także zdecydowanie i bardzo korzystnie wpłynie na rozwój regionu.
Dokument jest efektem pierwszego etapu prac planistycznych. Określa ramy realizacji przedsięwzięć, które służyć będą przebudowie i rozbudowie układu komunikacyjnego kraju. Wyznacza również korytarze, w których mają być zlokalizowane nowe inwestycje kolejowe i drogowe związane z projektem Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Jak podaje CPK, w województwie wielkopolskim planowana jest, w ramach Programu CPK, budowa 196 km nowych linii. Według założeń inwestora, prawie 2/3 mieszkańców województwa będzie w stanie w czasie poniżej godziny dotrzeć do stacji pociągów dużych prędkości, co znacząco poprawi dostępność komunikacyjną Wielkopolski.
Z planowanej lokalizacji przystanku szybkiej kolei w Kaliszu nie są zadowoleni włodarze i mieszkańcy sąsiadującego z Kaliszem Ostrowa Wielkopolskiego. Beata Klimek złożyła w tej sprawie pismo do premiera i zachęca mieszkańców swojego miasta i powiatu o składanie uwag w sprawie, w ramach konsultacji społecznych.
– Nowy przebieg jest skrajnie niekorzystny dla Ostrowa Wielkopolskiego. Tak naprawdę wyklucza nasze miasto ze strategicznych połączeń z Wrocławiem czy Poznaniem. W tej sprawie napisałam list do premiera polskiego rządu, do resortowych ministerstw i osób odpowiedzialnych za ten projekt – mówi prezydent Beata Klimek. – Ostrów Wielkopolski bardzo dużo traci w związku z tym przebiegiem. Jest to tak naprawdę rozbiór ostrowskiego węzła kolejowego – dodaje.
W Wielkopolsce w ramach Programu CPK powstanie, po pierwsze, linia nr 85 Warszawa – CPK – Łódź – Kalisz – Poznań. To zadanie w ramach budowy Kolei Dużych Prędkości Warszawa – CPK – Łódź –Poznań / Wrocław, która od swojego kształtu jest nazywana „igrekiem”. Zakładana prędkość eksploatacyjna pociągów na tym odcinku to co najmniej 250 km/h. To fragment tzw. szprychy nr 9 w ramach Programu CPK. Po drugie, w Wielkopolsce będzie budowana linia nr 400 Nakło nad Notecią – Złotów – Okonek, która jest elementem szprychy nr 1 prowadzącej z CPK przez Płock, Toruń i Bydgoszcz w kierunku Koszalina. Z Kalisza pasażerowie będą mogli dojechać do Łodzi w 35 min., do CPK w 1 godz. 10 min., a do Warszawy w 1 godz. 25 min.
10 lutego br. rozpoczęły się konsultacje społeczne.
Uwagi i wnioski do projektu dokumentu pn. „Strategiczne Studium Lokalizacyjne Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego” można składać do 10 marca 2020 r.
Jak oddać swój głos w tej sprawie?
– przez formularz dostępny na stronie: https://cpk.pl/pl/inwestycja/ssl,
– wysyłając formularz na adres e-mail: konsultacje.cpk@cpk.pl,
– wysyłając formularz na adres pocztowy Centralny Port Komunikacyjny sp. z o.o.,
– składając formularz bezpośrednio w miejscu udostępniania dokumentu (tj. w siedzibie Centralny Port Komunikacyjny sp. z o.o., Al. Jerozolimskie 134, 02-305 Warszawa) w dni robocze, w godzinach 9.00 – 15.00.
Projekt dokumentu Strategiczne Studium Lokalizacyjne Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego (SSL) obejmuje następujące przedsięwzięcia: inwestycję (port lotniczy wraz ze zintegrowanym węzłem komunikacyjnym), kolejowe, drogowe oraz pozostałe inwestycje towarzyszące.
Jerzy
5 marca 2020 w 22:21
Znacznie lepiej będzie, gdy stacja szybkiej kolei znajdzie się w Kaliszu niż w Ostrowie. Kalisz jest większym i starszym miastem. Władze Ostrowa powinny pomyśleć jak swoje miasto oddłużyć, a nie krytykować inne ośrodki i słać śmieszne interpelacje.