Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu w drugiej połowie sezonu 2023/2024 zaplanował jeszcze trzy premiery. Jakie spektakle pojawią się w repertuarze? „Wszystko dobre, co się dobrze kończy” Williama Shakespeare’a w reż. Szymona Kaczmarka, „Trik Patricka” Kristo Šagora w reż. Katarzyny Hory oraz „Kolonię karną” wg Franza Kafki w reż. Krzysztofa Rekowskiego.
Pierwszą premierą roku 2024 roku, która otworzy Dużą Scenę po sześciomiesięcznej modernizacji konstrukcji nośnej dachu, będzie „Wszystko dobre, co się dobrze kończy” Williama Shakespeare’a.
Stary król pogrąża się w chorobie, zaś lekarze bezradnie rozkładają ręce. Jego otoczenie zaczyna gorączkowo poszukiwać następcy „umiłowanego” władcy. Młody i ambitny hrabia Bertram wyrusza do stolicy, aby nauczyć się reguł politycznej gry, po cichu licząc, że zostanie kandydatem do sukcesji. Jednocześnie na dwór przybywa zakochana w nim Helena, młoda, niżej urodzona kobieta, twierdząc, że dysponuje cudownym lekiem, który przywróci królowi pełnię zdrowia. Jedyne, czego żąda w zamian, to ręka Bertrama. Kiedy król (ku powszechnemu zdziwieniu) zdrowieje, Bertram ucieka przed zaaranżowanym małżeństwem i zaciąga się do wojska. Helena jednak nie zamierza rezygnować z wyśnionej miłości i zastawia na niego zaskakującą pułapkę.
„Wszystko dobre, co się dobrze kończy” to pełna intryg czarna komedia – szalona baśń dla dorosłych, w której Kopciuszek zamiast tracić czas na balu, wyrusza na wyprawę, by uzdrowić smoka i zdobyć rękę wymarzonego księcia.
Spektakl wyreżyseruje Szymon Kaczmarek, zdobywca Złotego Yoricka na Festiwalu Szekspirowskim za znakomitego „Kupca weneckiego” z Nowego Teatru w Słupsku (nagrody m.in. 60. Kaliskich Spotkaniach Teatralnych).
Premiera: 24.02.2024. Przekład: Stanisław Barańczak, reżyseria: Szymon Kaczmarek, dramaturgia: Żelisław Żelisławski, scenografia: Kaja Migdałek, kostiumy: Marta Śniosek-Masacz, muzyka: Kami Tuszyński
W kwietniu na Scenie Kameralnej odbędzie się premiera „Triku Patricka”, spektaklu dla widzów od 10 do 110 roku życia.
„Trik Patricka” autorstwa Kristo Šagora, wielokrotnie nagradzanego niemieckiego dramaturga i reżysera, jest tekstem, który w niebanalny sposób porusza tematykę inności drugiego człowieka i jej oswajania – oraz tego, jak wielką pomocą może być… rozmowa. To również tekst o dorastaniu dla widzów w każdym wieku.
Patrick zawsze chciał mieć brata – co prawda starszego, ale młodszy też da radę. Kiedy przypadkiem podsłuchuje rozmowę rodziców o ciąży, początkowo wydaje się to spełnieniem marzeń, ale prędko okazuje się, że sprawy nie mają się zbyt kolorowo.
W tekście ukazany zostaje wachlarz postaci, które w różny sposób reprezentują najszerzej rozumianą kategorię inności\obcości – pojawia się kolega z klasy, który wyemigrował z Chorwacji, nauczycielka, która jest dyslektyczką, sprzedawczyni z niepełnosprawnością oraz ekscentryczny „profesor” w kryzysie bezdomności. Dzięki spotkaniu z drugim człowiekiem, zadawaniu odważnych pytań i szczerej rozmowie, Patrick zyskuje wiedzę oraz mądrość, która pozwala mu się lepiej przygotować do nowej roli, a także zrobić ogromny krok na ścieżce dojrzewania.
„Trik Patricka” to także tekst będący niesamowitym wyzwaniem aktorskim. Żonglerka postaciami i konwencją jest tak szalona jak w komedii dell’arte i wymaga od wykonawców kapitalnej sprawności scenicznej. To będzie również niezła zabawa w teatr, jazda bez trzymanki!
Premiera: 13.04.2024. Przekład: Iwona Nowacka, reżyseria: Katarzyna Hora, scenografia: Alex Aleksiejczuk, muzyka: Katarzyna Bem
Ostatnią premierą sezonu będzie „Kolonia karna” wg Franza Kafki.
Napisane przed ponad stu laty opowiadanie Franza Kafki niepokoi swoją porażającą i nieoczywistą współczesnością. To mocny, niespodziewanie aktualny dialog z dzisiejszą rzeczywistością. Tekst, którego centralną „postacią” jest maszyna tortur, jak w zwierciadle odbija ważne kryzysy naszego świata. To zderzenie tradycji i nowoczesności, bezwzględnego okrucieństwa i humanitaryzmu – tyle że każde z tych pojęć traci u Kafki grunt, na którym są zbudowane… W każdym z bohaterów można rozpoznać aktualne, a może ponadczasowe, postawy społeczne. W każdym z bohaterów można rozpoznać siebie – i niekoniecznie będzie to miłe rozpoznanie. Kafka drąży ludzkie wnętrze, odkrywa złożoność pojęć moralności, dobra, zła… „Kolonia karna” wciąga nas w konteksty obecnej sytuacji społeczno-politycznej – w szczególności w Europie, ale również w wymiarze globalnym.
Premiera spektaklu zaplanowana jest na 3 czerwca 2024 r. – w poniedziałek! – w dniu setnej rocznicy śmierci Kafki, którego dzieło nieustannie niepokoi swą przenikliwością w opisywaniu człowieczeństwa we wszystkich jego wymiarach.
Premiera: 3.06.2024. Przekład: Juliusz Kydryński, adaptacja i reżyseria Krzysztof Rekowski, scenografia i kostiumy: Grupa Mixer, muzyka: Sławomir Kupczak, wideo: Emilia Sadowska
PZA / za Teatr Kalisz