W przyszłym roku ma ruszyć długo wyczekiwana budowa drogi krajowej 25 na odcinku Kalisz-Konin. To strategiczna inwestycja dla regionu, która ma poprawić połączenie Kalisza z autostradą A2 i Węzłem Modła. Oto, co warto wiedzieć o tym projekcie.
Długość i podział: Inwestycja obejmuje 25-kilometrowy odcinek DK25, który zostanie rozbudowany na dwie części: Konin – Rychwał (do drogi powiatowej) oraz Rychwał – Zbiersk. Cała trasa ma liczyć 43 km. Według planów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przetarg na zaprojektowanie i budowę „Witczakówki” ogłoszony ma zostać w czwartym kwartale bieżącego roku.
– Po 8 latach rządów PiS wracamy do punktu wyjścia i ruszamy z przebudową DK25 od Kalisza do Konina. To bardzo ważne połączenie do Kalisza z autostradą A2 i Węzłem Modła. Ta ważna inwestycja została wpisana do Krajowego Programu Dróg Ekspresowych i Autostrad przez posła Mariusza Witczaka w 2015 roku, z zabezpieczeniem finansowania i harmonogramem. Inwestycja miała zakończyć się w 2024 – mówiła radna klubu Magdalena Sekura-Nowicka.
– Rozpoczynamy realizację najbardziej ambitnego projektu dla subregionu, dla Kalisza. Od wielu lat jest to projekt, który strategicznie podnosi Kalisza i region na wyższy poziom rozwoju cywilizacyjnego o gospodarczego. To odcinek liczący 43 km między Węzła Modła a Kokaninem. Obwodnica Kalisza od początku była częścią tego projektu – mówił poseł KO Mariusz Witczak.
Nowy przebieg: Droga będzie przebiegać zupełnie nowym śladem, co zminimalizuje utrudnienia w ruchu drogowym. Projekt zakłada, że większa część autostrady A2-Konin-Kalisz zostanie zbudowana nowym szlakiem. To pozwoli podnieść standard tej inwestycji i uniknąć kolizji z ruchem na obecnej DK25.
Czas realizacji: Budowa ma trwać 4 lata. W ramach inwestycji powstaną również drogi pomocnicze oraz ścieżki rowerowe.
– Odcinek autostrada A2-Konin-Kalisz będzie w większej części budowany nowym szlakiem. W ten sposób będziemy podnosili standard tej inwestycji. Przebudowa zawsze wiąże się z pewnymi ograniczeniami. Budowanie po nowym śladzie, tuż na wschód obecnej trasy DK25, pozwoli nam w bardzo nowoczesny sposób wybudować tę inwestycję, ale też nie będzie ona kolizyjna dla tych, którzy są uczestnikami ruchu na DK25. Oczywiście będą pewne utrudnienia, ale nie tak uciążliwe – wyjaśnia Mariusz Witczak.
Obwodnica Kalisza: Projekt obejmuje również obwodnicę Kalisza, która ma być bezpiecznym i bezkolizyjnym dojazdem do autostrady A2. Obwodnica jest częścią rozbudowy DK25 i ma poprawić komunikację w regionie.
Wyzwania: Inwestycja wymaga przejścia przez bałagan pozostawiony przez poprzednią administrację, ale jest zabezpieczona i zostanie zrealizowana.
Budowa DK25 to ważny krok w rozwoju infrastruktury drogowej w regionie. Mamy nadzieję, że nowa trasa przyczyni się do poprawy mobilności i komfortu podróżowania dla mieszkańców Kalisza i okolic.
PZA