
Od 30 czerwca br. wchodzą w życie kompleksowo zmodyfikowane przepisy dotyczące egzaminu praktycznego na prawo jazdy. Zmiany wynikają z nowelizacji rozporządzenia Ministra Infrastruktury i mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa oraz ujednolicenie ocen egzaminatorów.
1. Automatyczne przerwanie egzaminu – katalog 18 poważnych błędów
Zaktualizowano katalog czynności skutkujących automatycznym zakończeniem egzaminu. Należą do nich: spowodowanie kolizji lub wypadku, brak ustąpienia pierwszeństwa (innym kierowcom, pieszym), wjazd na przejazd kolejowy bez upewnienia się o bezpieczeństwie, przejazd na czerwonym świetle czy naruszenia związane z podwójną linią ciągłą.
Nowością jest jasne powiązanie każdego z tych 18 wykroczeń z automatycznie negatywnym wynikiem egzaminu.
2. Usunięcie taryfy ulgowej
Sytuacje, które wcześniej traktowano jako drobne błędy (np. lekki zjazd na podwójną linię ciągłą), od teraz mogą skutkować unieważnieniem egzaminu — o ile stwarzają rzeczywiste zagrożenie. Jak wyjaśnia ministerstwo, celem jest wyeliminowanie uznaniowości i zapewnienie jednoznacznych warunków oceniania.
3. Nowa tabela nr 9 – nawet na placu manewrowym
Dodano dodatkowe przesłanki do zakończenia egzaminu już na placu manewrowym – zwłaszcza dla kategorii A, AM, A1 i A2. Negatywny wynik otrzyma osoba, która nie kontroluje pojazdu (np. upadek motocykla), zachowa się w sposób niosący ryzyko uszkodzenia egzaminowanego pojazdu, kolizji lub wypadku.
4. Egzaminator za kierownicą – kategorie motocyklowe
Przywrócono możliwość, by egzaminator prowadził za zdającym w pojeździe (samodzielnie kierując), zamiast jechać tylko obserwująco. To pozwala mu lepiej oceniać realne zachowanie kandydata w warunkach rzeczywistego ruchu .
5. Część drogowa – koniec po 25 minutach
Doprecyzowano przepis, że jeśli w trakcie części praktycznej (kategoria B/B1) wszystkie zadania zostały wykonane poprawnie, egzamin może zostać zakończony po 25 minutach jazdy w ruchu drogowym.
Co się zmienia w praktyce?
- Bezstronność i jednoznaczność: Kandydaci wiedzą dokładnie, co jest niedopuszczalne – ten sam błąd w jednym WORD-ze będzie skutkował takim samym wynikiem w innym ośrodku.
- Bezpieczeństwo ponad wszystko: Automatyczne niedopuszczanie błędów grożących życiu i zdrowiu – to główna intencja nowelizacji
- Większe wymagania techniczne: Na placu manewrowym egzamin staje się bardziej wymagający – upadek motocykla to koniec egzaminu
- Mniej miejsca na błędy “drobne”: Nawet drobne uchybienia, jak brak kierunkowskazu czy zjazd na linię, mogą skończyć egzamin negatywnie, jeśli powtarzają się lub powodują zagrożenie
Opinie ekspertów i instruktorów
Dr Mariusz Sokołowski, były rzecznik Komendy Głównej Policji, ocenia nowe kryteria pozytywnie, jako krok w stronę bezpieczeństwa na drogach.
Z drugiej strony instruktorzy przyznają, że egzaminacyjną presję może odczuć wielu kursantów – zwłaszcza latem, gdy zainteresowanie kursami rośnie, a dodatkowe zajęcia dostosowawcze już się pojawiają .
Od 30 czerwca 2025 kursanci muszą liczyć się z bardziej rygorystycznymi zasadami egzaminu – zwłaszcza w sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu. Choć zmiany nie mają na celu utrudnienia egzaminów, stawiają zdecydowanie wyżej poprzeczkę i skłaniają do lepszego przygotowania — nie tylko technicznego, ale przede wszystkim odpowiedzialnego i świadomego zachowania na drodze.