W piątek przed kaliskim ratuszem odbył się breafing prasowy KW Konfederacja Wolność i Niepodległość w sprawie Kaliskiego Marszu Równości. Lider listy Konfederacji w okręgu 36 Witold Stoch przedstawił dziennikarzom wniosek do Prezydenta Miasta Kalisza o wyznaczenie przedstawiciela organu gminy do udziału w tym zgromadzeniu zgodnie z art. 17. ust. 1 ustawy – Prawo o zgromadzeniach.
Podczas piątkowego breafingu Witold Stoch z KW Konfederacja Wolność i Niepodległość zaprezentował wniosek skierowany do Prezydenta Miasta Kalisza, w związku z planowanym na najbliższą niedzielę 22 września zgromadzeniem publicznym – tzw. I Kaliskim Marszem Równości. Wniosek ten dotyczy wyznaczenia przez Prezydenta swojego przedstawiciela do udziału w tym zgromadzeniu zgodnie z art. 17 ust. 1 Prawa o zgromadzeniach.
Stoch przedstawił główne założenia wniosku oraz powody, dla których złożenie wniosku jest w tym przypadku niezbędne. Zdaniem Stocha w związku z organizacją Kaliskiego Marszu Równości spełniona jest przesłanka z art. 17 ust. 1 zd. 2 Prawa o zgromadzeniach, który stanowi, że „wyznaczenie przedstawiciela jest obowiązkowe w przypadku, gdy istnieje niebezpieczeństwo naruszenia porządku publicznego w trakcie trwania zgromadzenia”. Przedstawiciel Konfederacji uważa, że w związku z organizacją Kaliskiego Marszu Równości istnieje takie niebezpieczeństwo, dlatego też wyznaczenie przedstawiciela przez organ gminy powinno być w tym przypadku obowiązkowe. Stoch zwrócił uwagę na art. 20 ust. 1. Prawa o zgromadzeniach, który podaje przykłady naruszenia porządku publicznego w tym przede wszystkim przesłankę dotyczącą sytuacji, w której przebieg zgromadzenia narusza przepisy karne.
Witold Stoch w swoim wniosku przekonuje Prezydenta Miasta Kalisza, że historia Marszów Równości organizowanych w innych miastach w Polsce pokazuje, że podczas tego typu zgromadzeń dochodzi do sytuacji opisanych w art. 20 ust. 1., polegających na tym, że poprzez zachowania uczestników tych wydarzeń, przebieg zgromadzenia narusza przepisy karne m.in. art. 137 § 1 Kodeksu Karnego, poprzez publiczne znieważenie godła i flagi, a także art. 196 Kodeksu Karnego poprzez obrażanie uczuć religijnych innych osób, publiczne znieważanie przedmiotu czci religijnej lub miejsca przeznaczonego do publicznego wykonywania obrzędów religijnych.
Przedstawiciel Konfederacji przedstawił przykłady naruszania wymienionych wyżej przepisów Kodeksu Karnego przez uczestników Marszów Równości organizowanych w innych miastach Polski m.in. praktyki polegające na:
- znieważaniu godła i flagi poprzez publiczne noszenie podczas Marszu przez uczestników flagi Rzeczypospolitej z nadrukowanym tęczowym godłem;
- znieważeniu obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej poprzez dodanie Matce Boskiej i Panu Jezusowi tęczowych aureol;
- znieważenie wizerunku Najświętszej Maryi Panny, który na niesionych przez uczestników transparentach został przedstawiony jako żeńskie narządy rozrodcze otoczone przez wielokolorowe męskie narządy rozrodcze;
- obrażanie uczuć religijnych katolików poprzez imitowanie i profanowanie Mszy Świętej podczas przez osobę, która udaje duchownego katolickiego i parodiuje obrzędy sprawowane podczas Mszy Świętej;
- imitacji procesji Bożego Ciała, podczas której zamiast Hostii niesiony był transparent, który celowo miał przypominać żeńskie narządy rozrodcze.
– Naszym zdaniem zachodzi uzasadniona obawa, że do naruszenia wskazanych wyżej przepisów karnych może dojść także podczas Kaliskiego Marszu Równości dlatego, że jego organizatorzy wywodzą się z tego samego środowiska, wyznają podobne wartości i głoszą te same postulaty, co organizatorzy oraz uczestnicy pozostałych Marszów Równości, a także dlatego, że zgodnie z zapowiedziami organizatorów w Marszu weźmie udział nawet kilkaset osób, nie tylko z Kalisza, bo również z Warszawy, Konina, Szczecina czy Poznania. Nie można zatem wykluczyć, że będą to osoby, które wcześniej dokonywały tych naruszeń porządku publicznego – mówi W. Stoch. – Tym samym wniosek o wyznaczenie przez organ gminy, a więc w tym przypadku Pana Prezydenta, swojego przedstawiciela do udziału w zgromadzeniu jest zasadne, gdyż istnieje niebezpieczeństwo naruszenia porządku publicznego w trakcie trwania zgromadzenia, poprzez naruszenie przepisów karnych, przede wszystkim art. 137 § 1 i art. 196 Kodeksu Karnego – dodaje.