
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opublikowała wyniki przeprowadzonych ankiet dotyczących przebiegu planowanej obwodnicy Kalisza – większość mieszkańców poparła wariant nr 5, uzupełniony o dodatkowe rozwiązania techniczne, znany już jako wariant 5+.
Oznacza to, że procedury przygotowawcze zmierzają ku końcowi, a ruszenie z projektem i budową obwodnicy staje się coraz bardziej realne. W ankietach wzięło udział 347 właścicieli nieruchomości z terenów objętych inwestycją. Po analizie formalnej 159 głosów oddano za wariantem 5, 96 za wariantem 6, 87 ankiet uznano za nieważne a 5 zostało anulowanych przez ankietowanych.
W rezultacie zwyciężył wariant zgodny z decyzją środowiskową (DŚU), z poprawkami zaproponowanymi przez GDDKiA – stąd nazwa „5+”.
Co przewiduje wariant 5+?
Wariant 5+ zakłada szereg dodatkowych elementów usprawniających. To przede wszystkim nowy węzeł na wysokości ulic Skalmierzyckiej i Boczkowskiej (obwodnica Nowych Skalmierzyc), udoskonalenia w powiązaniu węzła Ociąż z otoczeniem gospodarczym czy zachowanie ciągłości ul. Bielawskiej w Skalmierzycach z drogą dla pieszych i rowerów wzdłuż rzeki Ciemnej.
Trasa obwodnicy ma mieć długość około 18,5 km i ominąć obszary zabudowane Kalisza, by zminimalizować negatywne skutki dla mieszkańców. Inwestycja będzie częścią modernizacji DK-25, łącząc region z autostradą A2 i drogą ekspresową S11.
Reakcje lokalne
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaznacza, że ankiety miały charakter ponadstandardowy — nie były wymagane prawem, lecz stanowiły gest otwartości na opinię mieszkańców objętych projektem. Poseł Mariusz Witczak z Koalicji Obywatelskiej wyraził zadowolenie z decyzji.
– Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ostatecznie wybrała wariant 5 dla całego przebiegu obwodnicy Kalisza, który został zmodernizowany o dodatkowe ułatwienia komunikacyjne i zjazdy. Ostatecznie staje się wariantem 5+. Nie ma już żadnej wątpliwości, że przetargi, które zostaną rozpisane ws. obwodnicy Kalisza, będą realizowały ten projekt. Mam nadzieję, że wszyscy malkontenci oraz ci, którzy siali popłoch i zamęt, teraz połkną języki. Nie gadamy – budujemy!
Z kolei mieszkańcy i samorządy, które opowiadały się za wariantem 6 – zwłaszcza w gminie Nowe Skalmierzyce – nie ukrywali rozczarowania. Wcześniej dochodziło nawet do protestów rolników obciążonych przebiegiem tej wersji.
Prezydent Kalisza Krystian Kinastowski i Rada Miasta wspierali wariant 5 od samego początku, argumentując, że poprowadzenie obwodnicy poza granicami administracyjnymi przyspieszy proces realizacji. Rada Miasta przyjęła 25 września stanowisko przeciw wprowadzaniu wariantu alternatywnego, ostrzegając o możliwych opóźnieniach nawet o 3–4 lata.
Co dalej?
Wyłonienie wariantu 5+ otwiera drogę do ogłoszenia przetargu w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Zgodnie z zapowiedziami ministerstwa infrastruktury, ogłoszenie tego postępowania przetargowego planowane jest jeszcze w bieżącym roku. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, obwodnica Kalisza stanie się jednym z kluczowych elementów rozwoju infrastruktury drogowej regionu, zwiększając komfort komunikacji oraz skracając tranzyt w mieście.
Obwodnica Kalisza stanie się kluczowym elementem szerokiej modernizacji drogi krajowej nr 25, łączącej południe Wielkopolski z autostradą A2 w okolicach Konina oraz z drogą ekspresową S11 przy Ostrowie Wielkopolskim. Jej przebieg zaplanowano tak, aby w jak najmniejszym stopniu oddziaływał na tereny zabudowane i obszar miasta.
Trasa rozpoczyna się w miejscowości Kokanin, gdzie przewidziano pierwszy węzeł drogowy, a następnie biegnie zachodnimi obrzeżami przez Kokanin i Niedźwiady. Kolejny węzeł zaplanowano w Pawłówku, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 442. Dalej obwodnica omija Kalisz od zachodu, przecina kanał Bernardyński i rzekę Prosnę, po czym kieruje się w stronę Kościelnej Wsi, gdzie połączy się z drogą krajową nr 12.
W dalszym odcinku trasa prowadzi przez tereny rolnicze gminy Nowe Skalmierzyce, z dala od miejscowości Biskupice, Boczków i Gniazdów, by ostatecznie wpiąć się w istniejącą DK25 i obwodnicę Nowych Skalmierzyc w Biskupicach Ołobocznych. Tam przewidziano ostatni węzeł komunikacyjny.
Cała droga krajowa nr 25 zostanie przebudowana do parametrów klasy GP – głównej ruchu przyspieszonego, co zapewni większe bezpieczeństwo i płynność ruchu. Obwodnica będzie miała dwie jezdnie, a wszystkie skrzyżowania zostaną wykonane w formie dwupoziomowych węzłów. Na trasie pojawią się również wiadukty, przejścia dla zwierząt oraz ekrany akustyczne, które ograniczą hałas i poprawią komfort mieszkańców okolicznych miejscowości.
PZA