Z okazji zbliżającego się Dnia Matki Filharmonia Kaliska zaprasza na wyjątkowy koncert – Orkiestra Symfoniczna FK prowadzona przez maestro Rubena Silvę wykona po raz pierwszy w Kaliszu arcydzieła francuskiego impresjonizmu – „Ucznia Czarnoksiężnika” Dukasa oraz „Morze” Debussy’ego. „Koncert fortepianowy G-dur” Ravela zinterpretuje wspaniała boliwijska pianistka Marianela Aparicio Yuja. Koncert „Impresjonizm w muzyce” odbędzie się 24 maja o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Filharmonii Kaliskiej (Aula WPA UAM).
Dzień Matki to jedna z najpiękniejszych dat w naszych kalendarzach – z okazji tego święta warto zrobić bliskiej osobie niezwykły prezent i wybrać się wspólnie na koncert Impresjonizm w muzyce. Wspaniały program tego koncertu został poświęcony wybitnym dziełom francuskich impresjonistów, których wykonania usłyszymy w Kaliszu po raz pierwszy: „Ucznia Czarnoksiężnika” Paula Dukasa zainspirowanego poematem Goethego, a rozsławionego m.in. przez disneyowską animację wszechczasów „Fantazję” oraz „Morza” Claude’a Debussy’ego, emocjonującego arcydzieła muzyki symfonicznej oddającego groźne piękno natury oceanu – wysłuchamy w interpretacji Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Kaliskiej, którą poprowadzi maestro Ruben Silva.
Program tego wydarzenia otworzy „Uczeń Czarnoksiężnika” – utwór francuskiego kompozytora Paula Dukasa, który pomimo początkowego braku popularności, z czasem zyskał ogromne uznanie, stając się jednym z najbardziej rozpoznawalnych dzieł w historii muzyki klasycznej. Jest jednym z pierwszych utworów reprezentujących cechy muzycznego impresjonizmu. Jednoczęściowe scherzo symfoniczne zostało zainspirowane poematem Johanna Wolfganga Goethego – zatytułowanym także „Uczeń Czarnoksiężnika”. Obecność pozamuzycznych odniesień sytuuje dzieło Dukasa w nurcie muzyki programowej. Kompozytor dołączył do partytury utworu notatkę sugerującą pozamuzyczny program i sposoby jego realizacji. Dowiadujemy się z niej o obecności czterech zasadniczych, kontrastujących ze sobą motywów: czarów, miotły, ucznia i czarnoksiężnika. Dukas w doskonały sposób wykorzystuje możliwości brzmieniowe i artykulacyjne poszczególnych instrumentów, na przykład jeden z czołowych tematów powierza obsadzie złożonej z fletów i trąbki z tłumikiem. Jednak główny temat utworu, o lekkim, zabawnym charakterze prowadzą fagoty. Zapadające w pamięć motywy i błyskotliwa orkiestracja zadecydowały o ogromniej i niesłabnącej popularności dzieła francuskiego twórcy. Choć w swoim dorobku Dukas posiada tylko kilkanaście utworów, za sprawą tego jednego zapisał się na trwałe na kartach historii muzyki europejskiej. Utwór możemy usłyszeć m.in. w wybitnym filmie animowanym ze studia Walta Disneya — „Fantazja”, który od 1940 r. nieprzerwanie cieszy się wielkim uznaniem widzów – nie tylko tych najmłodszych!
„Morze” to arcydzieło muzyki symfonicznej, w którym Debussy uchwycił esencję natury oceanu, od blasku świtu do szaleństwa fal. Skomponowane w latach 1903-1905, te trzy częściowe opowieści o morzu są jak podróż przez jego różnorodne oblicza. W pierwszej części słychać delikatny szmer porannych fal, które stopniowo nabierają mocy, odbijając piękno wschodu słońca nad horyzontem morskim, w drugiej części Debussy wprowadza nas w wir tanecznych ruchów oceanu, gdzie dźwięki orkiestry odzwierciedlają zmieniające się wzorce fal, od łagodnego kołysania do energicznych szarpnięć. Trzecia, ostatnia część to „Rozmowa wiatru z morzem” — w której słyszymy dialog między wiatrem a morzem, gdzie wicher porusza fale, tworząc symfonię chaosu i harmonii. Debussy wykorzystuje różnorodne techniki orkiestracyjne, aby oddać nie tylko dźwięki morza, ale także jego nastroje i atmosferę. „Morze” to nie tylko kompozycja, to podróż przez ocean emocji i doznań, które trwają ponad czasem i przestrzenią.
„Koncert fortepianowy G-dur” Maurice’a Ravela w roli solistki zinterpretuje wspaniała boliwijska pianistka Marianela Aparicio Yuja, która będzie dzielić scenę z orkiestrą i dyrektorem Filharmonii Kaliskiej. Utwór stanowi próbę pogodzenia klasycznej formy cyklicznej z nowoczesną szatą brzmieniową i wyrafinowaną harmoniką. Według samego Ravela „Koncert G-dur” powstał w duchu koncertów Mozarta, o czym świadczy dążenie do obiektywizmu wypowiedzi, wyważone proporcje oraz trzyczęściowa budowa. Jednak to nie doskonałość formalna, ale bogactwo kolorystyczne i wybitna orkiestracja zadecydowały o wielkości dzieła Ravela. W drugim temacie koncertu odnajdziemy również echa muzyki jazzowej, m.in. wpływy „Błękitnej Rapsodii” Georga Gershwina, czy rytmy popularnego fokstrota.
Marianela Aparicio Yuja jest jedną z najbardziej wszechstronnych i charyzmatycznych pianistek w Boliwii. Niedawno zdobyła MAYA INTERNATIONAL AWARD 2023 w kategorii Najlepszy Artysta Klasyczny. Koncertowała w różnych miastach Boliwii, Kuby, Chile, Meksyku, Wenezueli, Argentyny, Brazylii, Francji, Hiszpanii, Belgii, Włoch, Luksemburga, Norwegii i Polski, oferując solowe recitale fortepianowe, w zespołach kameralnych i jako gościnna solistka występująca z wieloma orkiestrami na świecie, dzieliła scenę m.in. z: Orkiestrą Filharmonii Koszalińskiej, Orkiestrą Filharmonii Bałtyckiej, Boliwijską Narodową Orkiestrą Symfoniczną, Orkiestrą Symfoniczną UNCUyo, Orkiestrą Symfoniczną Mar del Plata, Orkiestrą Narodowego Muzeum Sztuk Pięknych w Buenos Aires, Orquesta Filarmónica de Cochabamba, Orquesta Sinfónica de Cochabamba, Orquesta Sinfónica Hombres Nuevos, Orquesta Filarmónica de Santa Cruz i Sinfónica Juvenil de Santa Cruz, Orquesta Sinfónica del Alto (La Paz), Orquesta de Cámara Municipal, Camerata Concertante. Jej repertuar solowy obejmuje koncerty Bacha, Mozarta, Chopina, Ravela, Rachmaninowa, Halasa, Czajkowskiego i Gershwina. Jest koordynatorką edukacyjną Festiwalu Orkiestry Guadalquivir, koordynatorką kulturalną Boliwijskiego Prywatnego Uniwersytetu, twórczynią i kierowniczką Międzynarodowego Festiwalu Pianistycznego „Encuentros”. Niedawno Marianela odkryła nowe muzyczne powołanie podczas pracy nad projektem „Piano con Aire Oriental”, który polega na tworzeniu własnych aranżacji fortepianowych muzyki ze wschodu Boliwii, przenosząc boliwijską muzykę ludową do uniwersalnego języka i wzbogacając te utwory o harmoniczne, stylistyczne i wirtuozowskie zasoby typowe dla muzyki klasycznej.
Koncert z okazji Dnia Matki – Impresjonizm w muzyce odbędzie się w piątek, 24 maja o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Filharmonii Kaliskiej (Aula UAM). Bilety w cenie 80 zł (bilet normalny) i 65 zł (bilet ulgowy) do nabycia online poprzez stronę filharmoniakaliska.pl i serwis Bilety24.pl oraz w kasie Filharmonii Kaliskiej, przy ul. Aleja Wolności 2.
INFORMACJE
BILETY:
- 80 zł (bilet normalny),
- 65 zł (bilet ulgowy)
Filharmonia Kaliska: http://filharmoniakaliska.pl/info/bilety-on-line
Bilety24.pl: https://www.bilety24.pl/kup-bilet-na-955-impresjonizm-w-muzyce-koncert-symfoniczny-104532?id=584900#overall
Kasa biletowa Filharmonii Kaliskiej:
ul. Aleja Wolności 2, 62-800 Kalisz
tel.: +48 62 757 07 48
e-mail: bilety@filharmoniakaliska.pl
Rezerwacji biletów można dokonywać telefonicznie, za pośrednictwem poczty elektronicznej lub osobiście w godzinach otwarcia kasy.
Sprzedaż biletów: w kasie od wtorku do piątku w godz. 12:00 – 17:00, w dniu koncertu w godz. 12:00 – 15:00 oraz na godzinę przed koncertem w miejscu wydarzenia.
PROGRAM:
- Paul Dukas — Uczeń Czarnoksiężnika
- Maurice Ravel — Koncert fortepianowy G-dur
- Claude Debussy — Morze
WYSTĄPIĄ:
- Marianela Aparicio Yuja — fortepian
- Ruben Silva — dyrygent
- Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej
PZA / za FK