Strona główna Aktualności Protest mieszkańców przed dworcem kolejowym w Kaliszu. Co dalej z Koleją Dużych Prędkości?

Protest mieszkańców przed dworcem kolejowym w Kaliszu. Co dalej z Koleją Dużych Prędkości?

0
0

W Kaliszu, pod budynkiem dworca kolejowego kilkadziesiąt osób z powiatu kaliskiego, sieradzkiego, gm. Błaszki protestowało przeciw Centralnemu Portowi Komunikacyjnemu, który w fazie powstawania zdewastuje kaliskie osiedla!


Zgromadzenia pod dworcem kolejowym w Kaliszu mieszkańcy różnych osiedli twierdzą, że od czasu konsultacji nikt się z nimi nie kontaktował. W piśmie zapowiadającym manifestację napisali, że mieszkańcy osiedli Piwonice i Sulisławice, a także miejscowości Żydów, Stobno oraz Chełmce chcą przeprowadzenia linii wariantem nr 9, który powoduje najmniej wyburzeń oraz stanowczo sprzeciwiają się pozostałym wariantom.

Nieustanne kuglowania wariantami i hipokryzja rządzących sprowadza się do igrania życiem, zdrowiem i bezpieczeństwem ludzi. PiS wymyślił systemowe oszustwo, w którym głównie chodzi o zamieszanie wokół wariantów, to samo zresztą dotyczy obwodnicy dla miasta Kalisza, aby już nikt nie wiedział o co w tym wszystkim chodzi. Pseudokonsultaje również niczego nie ustaliły bo oni nie słuchają społeczeństwa. Od początku stoję na stanowisku, że ta inwestycja nie powinna być realizowana, na tym etapie zawieszona i rozliczona, bo każdy z przedstawianych wariantów szkodzi określonej lokalnej społeczności – mówiła podczas spotkania z mieszkańcami Posłanka na Sejm Karolina Pawliczak.

Nikt też nie policzy, ile to gigantyczne przedsięwzięcie będzie tak naprawdę kosztować, a koszty społeczne są przeogromne; wywłaszczenia ludzi, brak godziwych odszkodowań, niesprawiedliwość społeczna i „przeorany” wzdłuż i wszerz kraj. – Nie ma na to mojej zgody, sprzeciwiamy się temu jako opozycja parlamentarna i rozliczymy za tę dewastację tych politycznych szkodników – dodaje posłanka Kawliczak.

– To nie jest tak, że ja nie dostrzegam tego problemu, o którym państwo mówicie. Chcę, żeby z tego spotkania wyniknął jakiś konkret, abyśmy mogli pójść o krok dalej. Żale są uzasadnione. Spotkaliście się państwo po to, aby wreszcie nastąpił jakiś przełom, abyście otrzymali pełną i rzetelną informację – powiedział obecny na proteście poseł Prawa i Sprawiedliwości Piotr Kaleta. – Również chciałbym, aby przebieg tej inwestycji był taki, aby wszyscy byście byli zadowoleni.

– Nikt z nas tutaj nie jest przeciwnikiem inwestycji, nie jest przeciwnikiem rozwoju Polski, ale to wszystko musi być realizowane w sposób profesjonalny – powiedział poseł Mariusz Witczak z KO. – Ktoś usiadł w gabinecie i miał ideę, a potem zderzył się z rzeczywistością, a ta inwestycja jest planowana w kolizyjny sposób, demoluje życie Polakom, i to nie tylko w Wielkopolsce. Nie ma na to zgody.

Które więc warianty Centralny Port Komunikacyjny rzeczywiście bierze pod uwagę? Jak tłumaczą przedstawiciele CPK, Kalisz leży na trasie planowanej części tzw. igreka – linii kolejowej nr 85 Sieradz–Poznań.

– CPK przedstawiło szczegółowe mapy z alternatywnymi korytarzami dla tej linii we wszystkich gminach, które leżą na jej trasie. W przypadku Kalisza rozpatrywane są cztery warianty przebiegu. W każdym z wariantów przewidywany jest przystanek – odpowiada nam Konrad Majszyk, rzecznik prasowy CPK. – Do momentu przedstawienia przez spółkę wariantu inwestorskiego wszystkie przedstawione warianty są przedmiotem zaawansowanych analiz wielokryterialnych.

CPK bierze w nich pod uwagę m.in. aspekty społeczne, techniczne, ekonomiczne i środowiskowe. Co z protestami mieszkańców Kalisza?

– W odpowiedzi na zgłoszenia mieszkańców zapadła decyzja o modyfikacji wariantu W1 polegająca na stworzeniu hybrydy łączącej zalety kilku wariantów: przebiegu wariantu W1 do rejonu Kalisza, W3 od Kalisza do Kotlina i W2 od Kotlina do Poznania. Pozwoli to na ominięcie wielu nieruchomości, jakie kolidowały z przebiegiem wcześniejszych tras. Zarówno Wariant W9, jak i pozostałe są aktualnie przedmiotem analizy wielokryterialnej, której efektem będzie wybór wariantu inwestorskiego – czytamy w odpowiedzi rzecznika CPK

Koleje Dużych Prędkości – terminy

Ogłoszenie wariantu inwestorskiego przebiegu linii kolejowej 85 na odcinku Sieradz – Pleszew – Kalisz – Poznań planowane jest w pierwszym kwartale 2023. Harmonogram prac zakłada, że w drugiej połowie roku złożony zostanie z kolei wniosek o wydanie Decyzji o Uwarunkowaniach Środowiskowych.

Wczytaj więcej powiązanych artykułów
Wczytaj więcej Aktualności

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Sprawdź również

Policja w Kaliszu ścigała kierowcę Volkswagena! Samochód uderzył w ogrodzenie [FOTO]

Kolejny w ostatnich dniach niebezpieczny policyjny pościg ulicami miasta. Kierowca bo…