Pogoda niestety nas nie rozpieszcza. Synoptycy z Instytutu Meteorologii Gospodarki Wodnej – PIB w Poznaniu oraz Rządowe Centrum Bezpieczeństwa wydały ostrzeżenia II i I stopnia przed możliwością wystąpienia gwałtownych zjawisk atmosferycznych: ulewy, burze i burze z gradem.
O sytuacji pogodowej w regionie informuje także Mateusz Pietrzak – Kaliski Łowca Burz. Według miłośnika pogodowych zjawisk w powietrzu czuć napiętą atmosferę.
- Mamy do czynienia z aktywnym frontem polarnym z zafalowaniem na styku dwóch mocno zróżnicowanych mas powietrza. Warunki panujące w troposferze sprzyjać będą tworzeniu się zorganizowanych burz wielokomórkowych oraz powstawaniu pojedynczych superkomórek. Późnym popołudniem na pograniczu Austrii, Niemiec i Czech spodziewane jest zafalowanie na froncie, które doprowadzi do powstania ośrodka niżowego.
W godzinach wieczornych w wyniku zafalowania powstać ma silny układ burzowy (MCS) z wbudowaną linią szkwału (niewykluczona struktura bow echo). To wszystko przywędruje z nad obszarów Czech i będzie przemieszczać się w kierunku północnym/północno-wschodnim. W czasie przekształcenia się w układ mogą wbudowywać się superkomórki typu wysokoopadowego.
- Podczas przechodzenia głównego rdzenia formacji liniowej będą notowane najsilniejsze porywy wiatru. Porywy wiatru mogą osiągać wtedy 90-120 km/h! W czasie przechodzenia układu kolejnym zagrożeniem będą nawalne opady deszczu do 30-50 mm, które będą powodować podtopienia/zalania (bardzo wysoka wodność w obrębie układu – 45-50 PW), niewykluczone również opady gradu do 3 cm (w przypadku wbudowanych w układ superkomórek do 4-5 cm). Aktywność elektryczna w masie zwrotnikowej może być bardzo wysoka. Być może wystąpi „stroboskop” (niebo bez przerwy się błyska) – informuje Mateusz Pietrzak – Kaliski Łowca Burz.
W skutek przechodzenia burz mogą być wyrządzone szkody w drzewostanie, budynkach i infrastrukturze. Niewykluczone są przerwy w dostawach energii elektrycznej.
Trajektoria burz nadal zostaje mocno niepewna co pozostawia znak zapytania nad dokładną trasą układu i ewentualnych szkód. Musimy bacznie obserwować radary i na wszelki wypadek zabezpieczyć się.