Blisko 850 ton azbestu za łączną kwotę 241.599,28 złotych usunięto z terenu naszego powiatu w 2018 roku. Komisja rolnictwa i infrastruktury podczas czwartkowego posiedzenia przyjęła informację dotyczącą zasad likwidacji azbestu i wyrobów zawierających azbest z obiektów budowlanych na terenie gmin powiatu kaliskiego w 2018 roku.
Projekt został dofinansowany przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu. „Powiatowy Program Usuwania Azbestu i Wyrobów Zawierających Azbest” realizowany jest od 2011 roku. Przez ten czas w naszym powiecie udało się usunąć prawie 5 ton azbestu.
Działania objęły nieruchomości zlokalizowane na terenie Powiatu Kaliskiego należące lub będące w zarządzie: osób fizycznych, wspólnot mieszkaniowych, przedsiębiorców i jednostek sektora finansów publicznych gminnych lub powiatowych oraz samorządowych osób prawnych. Wnioski na usuwanie azbestu spływały do Powiatu Kaliskiego od 19 lutego do 9 marca 2018 r. Wykonane prace obejmowały zbieranie, transport oraz unieszkodliwianie odpadów zawierających azbest. Wykonane prace objęły łącznie 338 wnioskodawców.
Finansowanie usług zapewniał Powiat Kaliski, w ramach środków zaplanowanych na ten cel w budżecie na 2018 roku. W celu realizacji prac związanych z usuwaniem azbestu, Powiat Kaliski uzyskał dofinansowanie w wysokości 229.519, 32 zł z WFOŚiGW w Poznaniu. Początkowo planowano usunięcie 800 ton odpadów zawierających azbest. Okazało się jednak, że w wyniku ogłoszonego przetargu wyłoniono wykonawcę, którego oferta cenowa pozwoliła ostatecznie usunąć dokładnie 847,36 ton azbestu.
Łączna wartość przedsięwzięcia wyniosła 241.599, 28 zł, z czego 229.519,32 zł pochodziło z dotacji WFOŚiGW w Poznaniu, a 12.079,96 zł z budżetu Powiatu Kaliskiego. Za realizację zadania pn. „Usuwanie wyrobów zawierających azbest z obiektów budowlanych na terenie gmin Powiatu Kaliskiego” odpowiadała firma P.P.H.U. „eko-grunt” z Bielska-Białej.