Straż Miejska Kalisza każdego roku przyjmuje zgłoszenia w sprawie znalezionych na terenie naszego miasta rzeczy osobistych, telefonów komórkowych jak również portfeli wraz z zawartością.
Warto pamiętać, że obowiązki i prawa znalazcy oraz przechowującego reguluje Ustawa z dnia 20 lutego 2015 roku o rzeczach znalezionych. Zgodnie z obowiązującymi zasadami fakt znalezienia przedmiotu, który do nas nie należy, nie wiąże się z automatycznym nabyciem prawa własności do takiej rzeczy.
Niezwrócenie znalezionego przedmiotu może mieć dla nas przykre konsekwencje, dlatego dobrze wiedzieć, co można w takiej sytuacji zrobić. Możliwości jest wiele w pierwszej kolejności rzeczy odnalezione na terenie Kalisza przekazujemy bez zbędnej zwłoki do Biura Rzeczy Znalezionych Urzędu Miasta Kalisza, który znajduję się w budynku „C” pok. nr 10, przy ul. Krótka 5-7 w Kaliszu, czynny od poniedziałku do piątku w godz. od 10:00 do 15:30, telefon kontaktowy +48 62 5048528. Również można dostarczyć do siedziby Straży Miejskiej Kalisza lub do najbliższej jednostki Policji.
W przypadku odnalezienia przedmiotów na terenie obiektów handlowych czy w środkach komunikacji publicznej, takie przedmioty można przekazać jego zarządcy. Oczywiście, jeśli znalazca jest w stanie zidentyfikować i odnaleźć prawowitego właściciela może oddać taki przedmiot lub dokument na własną rękę z pominięciem udziału wcześniej wymienionych.
W innym przypadku znalazca naraża się na odpowiedzialność karną wynikającą z faktu przywłaszczenia cudzego mienia, które w świetle przepisów w zależności od wartości może być wykroczeniem lub przestępstwem.
PZA / za SM