Wystawa „Obiekty” w Galerii Sztuki im. Jana Tarasina, której wernisaż odbył się 14 marca, jest zarazem introspekcją dotychczasowych poszukiwań artysty, jak również polem gry kontekstami, rzutującej nowe znaczenia na artefakty Przemka Trześniaka.
Koncepcja wystawy, którą zaproponował nam jej kurator, Kordian Rönnberg, oparta jest o stwierdzenie, iż artystów można podzielić na dwie kategorie. Tych, którzy sami wykonują swoje prace oraz tych, którzy zlecają ich wykonanie zdolniejszym od siebie artystom. Przemek Trześniak to rzeźbiarz i twórca intermedialny, który wciąż zalicza się do pierwszej grupy. Tym bardziej warty odnotowania jest fakt, że pokazywane na wystawie obiekty Trześniaka olśniewają techniką wykonania i nie miałyby się czego wstydzić ustawione koło dzieł tak znanych artystów grupy drugiej, jak Jeff Koons czy Paul McCarthy. Przemek nie jest jednak niemym naśladowcą zagranicznych nurtów.
Jego wiejskie korzenie nie pozwalają mu stąpać po polskiej ziemi bez poczucia głębokiej tożsamości narodowej. Promieniujące dowcipem i demiurgiczną radością prace dążą do konsensusu postawangardy i komercyjnego popartu. Pomimo uwagi, jaką Trzeniak przywiązuje do walorów dekoracyjnych, jako wychowanek Grzegorza Klamana, unika tautologii niczym Andy Warhol odpowiedzi na pytania o sens własnej sztuki.
Tego samego dnia, o godzinie 20.00 została również otwarta wystawa szwedzko-polskiego duetu audiowizualnego COMBI CATS (Diana i Kordian Rönnberg). W Galerii Pulsar prezentowany będzie film „The Ghost”, który inspirowany jest horrorami klasy B oraz Siódmą Pieczęcią Ingmara Bergmana. Konstrukcja fabularna video wpisuje się w klasyczną koncepcję Damsel in distress – niewiasty w niebezpieczeństwie, uciekającej przed duchami zmarłych protoplastów świata sztuki współczesnej (Theodor W. Adorno, Andy Warhol, Salvador Dali oraz Jackson Pollock), natomiast w roli samej śmierci (wzorowanej na filmie Bergmana), wystąpił wywrotowy Marcel Duchamp.
Motyw uciekającej niewiasty w potrzebie został zapożyczony z połączenia koncepcji rytuału przejścia (rites de passage) Arnolda van Gennep oraz baletu Święto Wiosny (Rites of Spring) Igora Strawińskiego: Niewinna dziewczynka musi umrzeć dla kolektywu oraz odrodzenia natury i sztuki.
Kilka słów o artystach:
Przemysław Trześniak urodził się 24 kwietnia 1983 roku we Włodawie. W 2009 roku ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Gdańsku na Wydziale Rzeźby i Intermediów. Dyplom zrealizował pod opieką prof. Witosława Czerwonki i prof. Sławoja Ostrowskiego. Pracuje i mieszka w Gdańsku.
Combi Cats to szwedzko-polski duet audiowizualny który współtworzą Diana oraz Kordian Rönnberg. Combi Cats podąża ścieżkami symbiotycznych powiązań między tzw. sztuką wysoką i sztuką popularną. Stara się odzwierciedlić to czym na co dzień oddycha hedonistyczna wyobraźnia 'masowego’ odbiorcy, nierzadko czerpiąc pomysły z intymnych przeżyć. Ponadto członkowie Combi Cats lubią przebierać się za pluszaki.